Resumen:
|
[EN] One of the problems detected in the first years of university education is the
demotivation of the students and the lack of interest in learning, which inevitably
triggers school failure and dropout. In this framework, ...[+]
[EN] One of the problems detected in the first years of university education is the
demotivation of the students and the lack of interest in learning, which inevitably
triggers school failure and dropout. In this framework, in the School of Building
Engineering of the Polytechnic University of Valencia, the teaching
methodology called "reverse teaching" has been tested in the field of
Architectural Drawing. The main objective has been to achieve a greater
interaction of the students, leading to an increase in performance. The
methodology is based on the "Flipped Classroom" and "Blended Learning" and
the contribution of virtual teaching content. This material is consulted and
analyzed by the student prior to the face-to-face class, so that during it, it is
discussed and applied to practical examples. To strengthen knowledge, the
student, after class in the classroom, continues to learn through autonomous
work. The results imply a greater follow-up of the student, an increase in
motivation and an improvement in the acquisition of transversal skills. In this
way, the teacher becomes a learning guide and leaves behind the role of a
simple transmitter of knowledge.
[-]
[ES] Uno de los problemas detectados en los primeros cursos de la enseñanza universitaria es la desmotivación del alumnado y la falta de interés por el aprendizaje, lo que irremediablemente desencadena el fracaso escolar ...[+]
[ES] Uno de los problemas detectados en los primeros cursos de la enseñanza universitaria es la desmotivación del alumnado y la falta de interés por el aprendizaje, lo que irremediablemente desencadena el fracaso escolar y el abandono. En este marco, en la Escuela de Ingeniería de Edificación de la Universitat Politècnica de València, se ha ensayado en la materia de Dibujo Arquitectónico la metodología docente denominada “docencia inversa”. El objetivo principal ha sido conseguir una mayor interacción del alumnado conducente al aumento del rendimiento. La metodología se basa en el “Flipped Classroom” y ‘Blended Learning” y el aporte de contenidos docentes virtuales. Este material es consultado y analizado por el alumno previamente a la clase presencial, de forma que durante la misma, se debate y se aplica sobre ejemplos prácticos. Para afianzar los conocimientos el alumno, tras la clase en el aula, continúa aprendiendo a través del trabajo autónomo. Los resultados implican un mayor seguimiento del alumno, un aumento motivacional y una mejora en la adquisición de competencias transversales. De este modo, el profesor se convierte en un orientador del aprendizaje y deja atrás el rol de simple transmisor de conocimiento.
[-]
|