[EN] Getting and keeping the students of Educational Institutions (EI) committed
and motivated constitutes a great challenge for teachers. Despite the
idiosyncrasy and diversity of students and study plans, research shows ...[+]
[EN] Getting and keeping the students of Educational Institutions (EI) committed
and motivated constitutes a great challenge for teachers. Despite the
idiosyncrasy and diversity of students and study plans, research shows that
there are certain practices that encourage greater student participation. These
practices encourage moving away from uniform mechanical and rote teaching
to a more constructively focus with more intriguing, challenging, and complex
tasks. Use an interdisciplinary approach rather than one per area or subject
and encourage cooperative work. Project-based learning (PBL) incorporates
all of these principles.
This article shows the integration and implementation of PBL in a case of
specific application to the subject of "Economics" at Escuela Técnica Superior
de Ingeniería de Edificación of the Universitat Politècnica de València. The
work includes the methodology used to develop a complete project of
"Business Plan" associated with the building sector, and the implementation of
the knowledge acquired throughout the project process.
The results show that the use of PBL procedures and methodologies
considering the student as the protagonist of their own learning, help to bring
closer and focus the area of knowledge of economics to the intellectual
affinities of students of the Building Engineering degree.
[-]
[ES] Conseguir y mantener a los estudiantes de las Instituciones Educativas (IE) comprometidos y motivados constituye un gran reto para los docentes. A pesar de la idiosincrasia y diversidad de alumnos y planes de estudios, ...[+]
[ES] Conseguir y mantener a los estudiantes de las Instituciones Educativas (IE) comprometidos y motivados constituye un gran reto para los docentes. A pesar de la idiosincrasia y diversidad de alumnos y planes de estudios, la investigación evidencia que existen ciertas prácticas que estimulan una mayor participación de los estudiantes. Estas prácticas fomentan dejar de lado la enseñanza mecánica y memorística uniforme para, de manera más constructivista, enfocarse en un trabajo más intrigante, desafiante y complejo; utilizar un enfoque interdisciplinario en lugar de uno por área o asignatura y estimular el trabajo cooperativo. El aprendizaje basado en proyectos (ABP) incorpora todos estos principios. El presente artículo muestra la integración e implementación de ABP en un caso de aplicación concreta a la asignatura de “Economía” en la Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Edificación de la Universitat Politècnica de València. El trabajo recoge la metodología empleada para desarrollar un proyecto completo de “Plan de empresa” asociado al sector de la edificación, y la implementación de los conocimientos adquiridos a todo el proceso del proyecto. Los resultados muestran que el uso de procedimientos y metodologías ABP considerando al estudiante como protagonista de su propio aprendizaje, ayudan a acercar y centrar el área de conocimiento de la economía a las afinidades intelectuales de los estudiantes del grado de Ingeniería de Edificación.
[-]
|