Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Martínez-Caro, Eva | es_ES |
dc.contributor.author | Cegarra-Navarro, Juan Gabriel | es_ES |
dc.date.accessioned | 2013-01-10T12:28:41Z | |
dc.date.available | 2013-01-10T12:28:41Z | |
dc.date.issued | 2012-12 | |
dc.identifier.issn | 1989-9068 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/18398 | |
dc.description.abstract | [EN] Traditionally, subjects have focused on the development and assessment of specific competencies, leaving generic competencies in the background. However, in the context of the EHEA, both competencies should be developed. This paper aims to face the challenge of integrating specific and generic competencies in the teaching of Operations Management (OM). With that aim a pilot project was carried out. The objective was to integrate in a subject of industrial engineering studies traditionally dedicated to the development of specific competencies in the field of OM, general competencies through the development of entrepreneurship projects. The results indicate that students perceive that the development of such projects helped them to develop and optimally acquire most of the general competencies. The degree of student satisfaction with the experience was very high. This paper contributes to the literature on the teaching of OM by providing an innovative teaching method in engineering education that allows students to engage in their own learning, improving not only their interest but also increasing their perception of the relevance of OM. Furthermore, this method facilitates the acquisition of generic competencies, essential for OM | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Tradicionalmente, las asignaturas se han orientado al desarrollo y evaluación de las competencias específicas, dejando en un segundo plano las competencias transversales. Sin embargo, en el contexto del EEES, ambas competencias deben ser desarrolladas. En este trabajo se pretende dar respuesta al reto de integrar competencias específicas y transversales en la docencia de Dirección de Operaciones (DO). Para ello se realizó una experiencia piloto que tenía como objetivo integrar en una asignatura de Ingeniería Industrial dedicada tradicionalmente al desarrollo de competencias específicas del campo de la gestión, competencias transversales mediante el desarrollo de proyectos de emprendimiento empresarial. Los resultados señalan que los alumnos perciben que la elaboración de este tipo de proyectos les ha ayudado a desarrollar y a adquirir de manera óptima la mayoría de las competencias transversales. El grado de satisfacción de los alumnos con la experiencia ha sido muy alto. Este trabajo contribuye a la literatura sobre docencia en DO aportando un método docente innovador en los estudios de ingeniería que permite que los alumnos se involucren en su propio aprendizaje, mejorando no sólo su interés sino también incrementando su percepción de la relevancia que tiene la DO. Además, este método facilita la adquisición de competencias transversales fundamentales para la DO | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Editorial Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Working Papers on Operations Management | |
dc.rights | Reserva de todos los derechos | es_ES |
dc.subject | Competencias transversales | es_ES |
dc.subject | Proyectos de emprendimiento | es_ES |
dc.subject | Dirección de operaciones | es_ES |
dc.subject | Métodos docentes | es_ES |
dc.subject | Generic competencies | es_ES |
dc.subject | Operations management | es_ES |
dc.subject | Teaching methods | es_ES |
dc.subject | Entrepreneurship projects | es_ES |
dc.title | El desarrollo de competencias transversales en dirección de operaciones mediante proyectos de emprendimiento en el marco de una asignatura de dirección de operaciones | es_ES |
dc.title.alternative | Generic competencies development through entrepreneurship projects in the context of an operations management course. | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2013-01-10T10:39:06Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/wpom.v3i2.978 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Martínez-Caro, E.; Cegarra-Navarro, JG. (2012). El desarrollo de competencias transversales en dirección de operaciones mediante proyectos de emprendimiento en el marco de una asignatura de dirección de operaciones. Working Papers on Operations Management. 3(2):9-13. https://doi.org/10.4995/wpom.v3i2.978 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/wpom.v3i2.978 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 9 | |
dc.description.upvformatpfin | 13 | |
dc.description.volume | 3 | |
dc.description.issue | 2 | |
dc.description.references | Alfalla Luque, R., & Machuca, J. A. D. (2003). An empirical study of POM teaching in Spanish universities (II). International Journal of Operations & Production Management, 23(4), 375-400. doi:10.1108/01443570310467311 | es_ES |
dc.description.references | Ammar, S., & Wright, R. (1999). Experiential learning activities in Operations Management. International Transactions in Operational Research, 6(2), 183-197. doi:10.1111/j.1475-3995.1999.tb00150.x | es_ES |
dc.description.references | Armistead, C., Johnston, R., & Voss, C. A. (1986). Introducing Service Industries in Operations Management Teaching. International Journal of Operations & Production Management, 6(3), 21-29. doi:10.1108/eb054763 | es_ES |
dc.description.references | Desai, K., & Inman, R. A. (1994). Student Bias against POM Coursework and Manufacturing. International Journal of Operations & Production Management, 14(8), 70-87. doi:10.1108/01443579410067144 | es_ES |
dc.description.references | González, J.; Wagenaar, R.(ed.) (2003). Tuning educational structures in Europe. Final report phase one. Bilbao/ Universidad de Deusto. | es_ES |
dc.description.references | HAYES, R. H. (2009). DEVELOPING POM FACULTIES FOR THE 21ST CENTURY. Production and Operations Management, 7(2), 94-98. doi:10.1111/j.1937-5956.1998.tb00441.x | es_ES |
dc.description.references | Hayes, R.H.; Wheelwright, S.C. (1979). Link Manufacturing Process and Product Life Cycles. Harvard Business Review, Vol. 57, No. 1, pp. 133-140. | es_ES |
dc.description.references | Helms, M.M. (1989). To produce interest in production, just open the factory door. Production and Inventory Management Journal, Second Quarter, pp. 72-3. | es_ES |
dc.description.references | Hortal, A. (2007). Ética profesional y universidad. Editorial Separata. Caracas. | es_ES |
dc.description.references | KRAJEWSKI, L. (2009). MOTIVATING STUDENTS IN THE OPERATIONS MANAGEMENT CLASS: CHALLENGES FOR THE PUBLISHING INDUSTRY. Production and Operations Management, 7(2), 188-193. doi:10.1111/j.1937-5956.1998.tb00450.x | es_ES |
dc.description.references | Lewis, M. A., & Maylor, H. R. (2007). Game playing and operations management education. International Journal of Production Economics, 105(1), 134-149. doi:10.1016/j.ijpe.2006.02.009 | es_ES |
dc.description.references | Marina, J. A. (2010). La competencia de emprender. Revista de Educación, Vol. 351, pp. 49-71 | es_ES |
dc.description.references | MEC (2006). Borrador de propuesta Directrices para la Elaboración de Titulos Universitarios de Grado y Máster. Madrid/ MEC. | es_ES |
dc.description.references | Montiel, H. (2007). ¿Creadores de emprendedores o creadores de empleados? El modelo educativo emprendedor del Tecnológico de Monterrey. XI Congreso de Ingeniería de Organización International Conference on Industrial Engineering and Industrial Management, Madrid, Septiembre 5-7. | es_ES |
dc.description.references | Nicholson, A. (1996). POM as the systems which link commercial value and daily working practices. Proceedings of the Conference on Teaching POM: Visions, Topics and Pedagogies, 7th Annual Meeting of the Production and Operations Management Society, 1-2 April, Indianapolis, p. 2. | es_ES |
dc.description.references | Pasin, F., & Giroux, H. (2011). The impact of a simulation game on operations management education. Computers & Education, 57(1), 1240-1254. doi:10.1016/j.compedu.2010.12.006 | es_ES |
dc.description.references | Raiszadeh, F.M.E.; Ettkin, L.P. (1989). POM in academia: some causes for concern. Production & Inventory Management Journal, Vol. 30, No. 2, pp. 37-40. | es_ES |
dc.description.references | Feger, A. L. R., & Thomas, G. A. (2011). Bailing Out the Once-Ler: Using Dr. Seuss to Teach Operations Management. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 9(1), 69-73. doi:10.1111/j.1540-4609.2010.00291.x | es_ES |
dc.description.references | Schvaneveldt, S.J. (1996). Teaching operations management with popular film scenes: list of selected film scenes. Proceedings of the Conference on Teaching POM: Visions, Topics and Pedagogies, 7th Annual Meeting of the Production and Operations Management Society, 1-2 April, Indianapolis, p. A29. | es_ES |
dc.description.references | Vollmann, T.E.; Berry, W.L.; Whybark, D.C. (1997). Manufacturing Planning and Control Systems. 4th ed. Irwin / McGraw-Hill. | es_ES |