[EN] A literary route is a planned route around the biography and work of one or more authors, with the aim of bringing literature closer to the recipient. This study analyses the situation of the educational and cultural ...[+]
[EN] A literary route is a planned route around the biography and work of one or more authors, with the aim of bringing literature closer to the recipient. This study analyses the situation of the educational and cultural literary routes in Extremadura. A bibliographic review is carried out on the state of the question regarding the literary routes and the current legislation on educational matters. The literary routes already established at the national and regional level have been reviewed. After the bibliographic review, the systematization of the information collected has been carried out to offer an orderly list of the existing bibliography in this regard. After this analysis, it can be affirmed that most of the routes are used more for tourism than for education. A shortage of routes developed for the Primary Education stage is detected. The routes usually have large cities as their destination. Lyric stands out as the predominant literary genre. The need to create educational literary routes for Primary Education students in Extremadura is clear.
[-]
[ES] Una ruta literaria es un recorrido planificado entorno a la biografía y obra de uno o varios autores, con el objetivo de acercar la literatura al destinatario. El presente estudio analiza la situación de las rutas ...[+]
[ES] Una ruta literaria es un recorrido planificado entorno a la biografía y obra de uno o varios autores, con el objetivo de acercar la literatura al destinatario. El presente estudio analiza la situación de las rutas literarias educativas y culturales en Extremadura. Se realiza una revisión bibliográfica sobre el estado de la cuestión en cuanto a las rutas literarias y sobre la legislación vigente en materia educativa. Se han revisado las rutas literarias ya establecidas a nivel nacional y regional. Tras la revisión bibliográfica se ha llevado a cabo la sistematización de la información recopilada para ofrecer una relación ordenada de la bibliografía existente al respecto. Tras este análisis se puede afirmar que la mayor parte de las rutas tienen un uso más turístico que educativo. Se detecta una escasez de rutas elaboradas para la etapa de Educación Primaria. Las rutas suelen tener como destino grandes ciudades. Destaca la lírica como género literario predominante. Queda clara la necesidad de creación de rutas literarias educativas para los alumnos de Educación Primaria en Extremadura.
[-]
|