Resumen:
|
[EN] Although the birth and recognition of the graphic illustration discipline can be considered
recent, in an art as vast as this there are no limits to represent different objects that have their
charm in a sense other ...[+]
[EN] Although the birth and recognition of the graphic illustration discipline can be considered
recent, in an art as vast as this there are no limits to represent different objects that have their
charm in a sense other than the meaning of sight. This is due to the fact that in the world of the
illustration, communication and symbolic representation are prioritized in an aesthetic, adapted and
exemplary support that can play in tune with a popularization content. For such a complex sense of
representing taste, that is, the recreation of the palate and flavor, the illustration has been endowed
with a lot of technique to represent eating rituals, food and gastronomy. These techniques can be
the selection of complementary colors, the handling of textures, the elaboration of the drawing, the
graphic synthesis, among others. In this study, the relationship that the illustration has had in the
food sector is developed and different cases will be analyzed to elaborate the reflection. These cases
reflect different manifestations of illustration of design in different cultures: the cinematographic
animations of Studio Ghibli in Japan, the iconography and archetype of Mexican food in franchises
and the emerging illustrators from different countries that generate current food identities.
[-]
[ES] Aunque el nacimiento y reconocimiento de la disciplina de la Ilustración puede considerarse reciente, en un arte tan vasto como este no existe límites para representar distintos objetos que tengan su encanto en un ...[+]
[ES] Aunque el nacimiento y reconocimiento de la disciplina de la Ilustración puede considerarse reciente, en un arte tan vasto como este no existe límites para representar distintos objetos que tengan su encanto en un sentido diferente al visual. Esto se debe a que en el mundo de la Ilustración se prioriza la comunicación y representación simbólica en un soporte estético, adaptado y ejemplificador, que pueda jugar en sintonía con un contenido de divulgación. Para un sentido tan complejo de representar como lo es el gusto, es decir, la recreación del paladar y el sabor, la Ilustración se ha dotado de mucha técnica para representar ritos alimentarios, comida y gastronomía. Estás técnicas pueden ser la selección de colores complementarios, el manejo de texturas, la elaboración del dibujo, la síntesis gráfica, entre otras. En el presente estudio se desarrolla la relación que ha tenido la Ilustración en el sector de la alimentación y se analizarán distintos casos para elaborar la reflexión. Estos casos reflejan distintas manifestaciones de la Ilustración del diseño en diferentes culturas: las animaciones cinematográficas de Estudio Ghibli en Japón, la iconografía y arquetipo de la comida mexicana en franquicias y los ilustradores emergentes de distintos países que generan identidades alimentarias actuales.
[-]
|