Resumen:
|
[EN] This presentation has the intention of exploring the connection that exists between architecture, both permanent and ephemeral, and
lies through an analysis of its presence in precise works in Mexico and other countries ...[+]
[EN] This presentation has the intention of exploring the connection that exists between architecture, both permanent and ephemeral, and
lies through an analysis of its presence in precise works in Mexico and other countries from the seventeenth century onwards. Regarding
the link between permanent architecture and lies, we have considered first the five forms of truth in architecture proposed by the
Mexican architect José Villagrán, to approach later to populism supported by figures like Robert Venturi; cities of spectacle and
amusement parks analyzed by García Vázquez; and the idea of theming admitted by John Hench. In what concerns to the bond between
ephemeral architecture and the false, we reviewed certain Mexican triumphal arcs like the one designed by Sor Juana Inés de la Cruz;
some fictional facades built in Spain and Guatemala during the eighteenth century; the Potemkin towns that were originated in Russia
and built later in other countries. Finally, we examine the relationship between scenography and the fake from the view of the Mexican
scenographers Alejandro Luna and Jorge Ballina Graf.
[-]
[ES] Esta comunicación tiene la intención de explorar la relación que existe entre la arquitectura, tanto permanente como efímera, con las mentiras a través de un análisis de su presencia en determinadas obras tanto en ...[+]
[ES] Esta comunicación tiene la intención de explorar la relación que existe entre la arquitectura, tanto permanente como efímera, con las mentiras a través de un análisis de su presencia en determinadas obras tanto en México como en otras latitudes desde el siglo XVII hasta el presente. Con respecto al vínculo entre la arquitectura permanente y lo simulado, se han considerado primero las cinco formas de verdad en arquitectura propuestas por el arquitecto mexicano José Villagrán García para después abordar el populismo apoyado por figuras como Robert Venturi; las ciudades del espectáculo y los parques de diversiones analizados por García Vázquez; y la idea de la tematización admitida por John Hench. Referente al lazo entre arquitectura efímera y lo falso, hemos revisado ciertos arcos del triunfo mexicanos como el diseñado por Sor Juana Inés de la Cruz; algunas fachadas ficticias edificadas en España y Guatemala durante el siglo XVIII; los pueblos Potemkin originados en Crimea y construidos después en otros países. Finalmente, examinamos la relación entre la escenografía y lo falso desde la óptica de los escenógrafos mexicanos Alejandro Luna y Jorge Ballina Graf.
[-]
|