Resumen:
|
[EN] This study is part of a research stay at the Institut Universitari de la Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE), Universitat de València,
with CREARI, Research Group in Cultural Pedagogies. The object of the ...[+]
[EN] This study is part of a research stay at the Institut Universitari de la Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE), Universitat de València,
with CREARI, Research Group in Cultural Pedagogies. The object of the research is to take the inquiry about sound art toward pedagogical
experiences with teaching students from the artistic perspective. The objective is to promote active listening and find strategies that
allow reflection and sound practice with different techniques and aesthetics but create a relationship-transformation of teaching
content (conceptual, procedural, and attitudinal). The methodology used is Research in Artistic Education, incorporating visual, textual,
and sound narratives under a participatory and group model. The results of the actions carried out are shown in different contexts and
formats and reflect the sonorization process of the projects, which exhibitions such as: "Textile Cartographies" at the Faculty of Teaching,
UV, and Quinta da Cruz (Center for Contemporary Art in Viseu, Portugal), and "Disseny dels records" sound installations at the UPV
Computer Museum. Through debate activities and opinion questionnaires, the students have satisfactorily valued listening as an artistic
way of working in education.
[-]
[ES] Este estudio parte de una estancia de investigación en el Institut Universitari de la Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE), Universitat de València, con CREARI, Grupo de Investigación en Pedagogías Culturales. ...[+]
[ES] Este estudio parte de una estancia de investigación en el Institut Universitari de la Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE), Universitat de València, con CREARI, Grupo de Investigación en Pedagogías Culturales. El objeto de la investigación consiste en llevar la indagación sobre arte sonoro hacia experiencias pedagógicas con alumnado de magisterio desde la perspectiva artística. Se trata de promover la escucha activa y encontrar estrategias que permitan la reflexión y la práctica sonora con distintas técnicas y estéticas, pero creando una relación-transformación de los contenidos docentes (conceptuales, procedimentales y actitudinales). La metodología utilizada es la Investigación Basada en las Artes que incorpora narrativas visuales, textuales y sonoras, bajo un modelo participativo y grupal. Los resultados de las acciones desarrolladas se muestran en diferentes contextos y formatos y reflejan el proceso de sonorización de los proyectos, con exhibiciones como “Cartografias Têxtei” en la Facultad de Magisterio UV y en Quinta da Cruz - Centro de Arte Contemporânea de Viseu, Portugal, y “Disseny dels records”, instalaciones sonoras en el Museo de Informática UPV. A través de actividades de debate y cuestionarios de opinión, el alumnado ha valorado satisfactoriamente la escucha como forma artística para trabajar en la educación.
[-]
|