Resumen:
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[EN] "A garden for an pariah: margins, folds and bodies" is a theoretical research that builds on our latest practical research entitled "A garden
for an pariah".
The project "A garden for a pariah" orbits between two ...[+]
[EN] "A garden for an pariah: margins, folds and bodies" is a theoretical research that builds on our latest practical research entitled "A garden
for an pariah".
The project "A garden for a pariah" orbits between two essential points of balanced weight: the concept of flâneuses developed by the
author Anna Mª Iglesias in her work "The revolution of the flâneuses" and the texts of Flora Tristán found in her book "Peregrinations of
a pariah". From these points a fictional parameter is generated, from which the sculptural production of the project "A garden for a
pariah" starts, where we decode the concept of garden.
We will delve into the word garden, stopping at the first declension provided by the Real Academia de la Lengua Española, which
understands this "place" as a land where plants are cultivated for ornamental purposes. However, this garden that we simulate has no land, accommodating itself in marginality, in the blur, presenting a radicalised look at the
concept of ornament forged by an installation where structures flourish ruled by the hybridisation of ceramics and textiles: where the
folds are transformed into fractals camouflaged in bodies that stand as a garden that we translate and understand as a non-place. And it
is here that the pariah is positioned, or rather, positioned because the pariah is signified and denominated in verticality - from top to
bottom - as well as transferred to the margin and the blur.
This pariah that we present here - as an ascetic - fluctuates in the construction of the fictional territory that we name here as the "nongarden". And it was Novalis who told us that the universe is in ourselves: the path of mystery leads inwards, where the word pariah
disappears.
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[ES] Un jardín para una paria: márgenes, pliegues y cuerpos es una investigación teórica que se basa en nuestra última investigación práctica titulada Un jardín para una paria. El proyecto Un jardín para una paria orbita ...[+]
[ES] Un jardín para una paria: márgenes, pliegues y cuerpos es una investigación teórica que se basa en nuestra última investigación práctica titulada Un jardín para una paria. El proyecto Un jardín para una paria orbita entre dos puntos esenciales de peso equilibrado: el concepto de flâneuses desarrollado por la autora Anna Mª Iglesia en su obra “La revolución de las flâneuses” y los textos de Flora Tristán encontrados en su libro “Peregrinaciones de una paria”. A partir de estos puntos se genera un parámetro ficcional, del cuál parte la producción escultórica del proyecto Un jardín para una paria, dónde descodificamos el concepto jardín. Nos adentraremos en la palabra jardín, deteniéndonos en la primera declinación que nos brinda la Real Academia de la Lengua Española que entiende este “lugar” como un terreno donde se cultivan plantas con fines ornamentales. Sin embargo, este jardín que simulamos no tiene terreno, acomodándose en la marginalidad, en el desenfoque, presentando una mirada radicalizada del concepto de ornamento forjado por una instalación donde florecen estructuras imperadas por la hibridación de la cerámica y el textil: donde los pliegues se transforman en fractales camuflados en cuerpos que se erigen como jardín que traducimos y entendemos como un no-lugar. Y es aquí donde la paria se posiciona, o mejor dicho, la posicionan porque la paria es significada y denominada en la verticalidad―de arriba hacia abajo—, así como trasladada al margen y el desenfoque. Esta paria que aquí presentamos—cual asceta— fluctúa en la construcción del territorio de ficción que aquí nombramos como el “no-jardín”. Y era Novalis el que nos decía que el universo está en nosotras mismas: el camino del misterio se dirige hacia dentro, donde la palabra paria desaparece.
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