Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Dueñas Mohedas, Sonia | es_ES |
dc.date.accessioned | 2022-10-05T11:03:30Z | |
dc.date.available | 2022-10-05T11:03:30Z | |
dc.date.issued | 2022-09-29 | |
dc.identifier.issn | 2173-6049 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/187055 | |
dc.description.abstract | [EN] With considerable international recognition, South Korean animated cinema is increasingly trying to distance itself from its traditional Japanese influences in order to mark a distinction through films aimed at adult audiences. Although its arrival in Spain was limited until 2010, festivals and digital platforms have become the perfect allies for its access. It is this cinema that is responsible for offering a critical view of its context, just as the New South Korean Cinema did in its time after its emergence at the end of the 1990s. This article analyses the animated films Seoul Station (Yeon Sang-ho, 2016) and Beauty Water (Cho Kyung-hun, 2020), which arrived in Spain through the Sitges Festival and the Filmin platform, respectively, and which offer a pessimistic vision of today's society through the representation of the transmutation of the body. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Con un considerable reconocimiento internacional, el cine de animación surcoreano se distancia cada vez más de sus tradicionales influencias japonesas para marcar una distinción a través de las películas destinadas al público adulto. Pese a que su llegada a España fue limitada hasta 2010, los festivales y las plataformas digitales se han convertido en los perfectos aliados para su acceso. Es, este cine, el encargado de ofrecer una mirada crítica de su contexto, al igual que hiciera en su momento el Nuevo Cine Surcoreano tras surgir a finales de los 90. Este artículo analiza dicha mirada crítica por medio de las películas de animación Seoul Station (Yeon Sang-ho, 2016) y Beauty Water (Cho Kyung-hun, 2020), que llegaron a España a través del Festival de Sitges y la plataforma Filmin, respectivamente, y que ofrecen una visión pesimista de la sociedad actual a través de la representación de la transmutación del cuerpo. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Con A de animación | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Compartir igual (by-nc-sa) | es_ES |
dc.subject | Yeon Sang-ho | es_ES |
dc.subject | Monster | es_ES |
dc.subject | Horror | es_ES |
dc.subject | Cho Kyung-hun | es_ES |
dc.subject | South Korea | es_ES |
dc.subject | Monstruo | es_ES |
dc.subject | Terror | es_ES |
dc.subject | Corea del Sur | es_ES |
dc.title | Transmutaciones del ser humano a través del cine de animación de Corea del Sur: Seoul Station (Yeon Sang-ho, 2016) y Beauty Water (Cho Kyung-hun) | es_ES |
dc.title.alternative | Transmutations of the human being through South Korean animated films: Seoul Station (Yeon Sang-ho, 2016) and Beauty Water (Cho Kyung-hun, 2020) | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/caa.2022.17895 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Dueñas Mohedas, S. (2022). Transmutaciones del ser humano a través del cine de animación de Corea del Sur: Seoul Station (Yeon Sang-ho, 2016) y Beauty Water (Cho Kyung-hun). Con A de animación. (15):100-115. https://doi.org/10.4995/caa.2022.17895 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/caa.2022.17895 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 100 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 115 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 15 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2173-3511 | |
dc.relation.pasarela | OJS\17895 | es_ES |
dc.description.references | BOON, Kevin Alexander, 2007. “Ontological Anxiety Made Flesh: The Zombie in Literature, Film and Culture”, en SCOTT (ed.), Monsters and the Monstrous. Myths and Metaphors of Enduring Evil, Amsterdam y Nueva York: Rodopi, pp. 33-43. https://doi.org/10.1163/9789401204811_004 | es_ES |
dc.description.references | CHIE, Yamanaka, 2013, “Manhwa in Korea: (Re-)Nationalizing Comics Culture”, en BERNDT, KÜMMERLING-MEIBAUER (eds.), Manga’s Cultural Crossroads, Nueva York: Routledge, pp. 85-99. | es_ES |
dc.description.references | CHO, Kyung-hun, 2020. Beauty Water, Corea del Sur: SS Animent y Studio ANIMAL Co. Ltd. | es_ES |
dc.description.references | CHOO, Kukhee, 2014, “Hyperbolic Nationalism: South Korea's Shadow Animation Industry”, en Mechademia, nº 9, pp. 144-162. https://doi.org/10.5749/mech.9.2014.0144 | es_ES |
dc.description.references | CUÉLLAR BARONA, Margarita, 2008. “La figura del monstruo en el cine de horror”, en Revista CS, nº 2, pp. 227-246. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/recs/n2/n2a10.pdf . https://doi.org/10.18046/recs.i2.419 | es_ES |
dc.description.references | DUEÑAS MOHEDAS, Sonia, 2020. “Entre el cine independiente y el blockbuster en Corea del Sur: Las obras de Yeon Sang-ho y su recepción en España”, en L’Atalante: Revista de estudios cinematográficos, nº 29, pp. 67-84. | es_ES |
dc.description.references | ENGUIX GRAU, Begonya, GONZÁLEZ RAMOS, Ana María, 2018. “Cuerpos, mujeres y narrativas: Imaginando corporalidades y géneros”, en Athenea Digital, nº 18(2), pp. 1-31. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1956 | es_ES |
dc.description.references | GÓMEZ GURPEGUI, Carlos, 2015. “El realismo animado de Sang-ho Yeon”, en Con A de animación, nº 5, pp. 126-139. ttps://doi.org/10.4995/caa.2015.3548. | es_ES |
dc.description.references | IMBERT, Gerárd, 2019. Crisis de valores en el cine posmoderno (Más allá de los límites). Madrid: Cátedra. | es_ES |
dc.description.references | JANG, Sung-ran, 2016. “‘Busan’ director reflects on film’s wild ride: Yeon Sang-ho’s first live-action movie was a historic success - so why is he still worrying?”, en Korea JoongAng Daily, 10 de agosto de 2006 (https://koreajoongangdaily.joins.com/2016/08/10/movies/Busan-director-reflects-on-films-wild-ride-Yeon-Sanghos-first-liveaction-movie-was-a-historic-success-so-why-is-he-still-worrying/3022477.html [Acceso: 28 de mayo de 2021]) | es_ES |
dc.description.references | KIM, Tae Young, JIN, Dal Yong, 2016. “Cultural policy in the Korean wave: an analysis of cultural diplomacy embedded in presidential speeches”, en International Journal of Communication, nº 10, pp. 14–34. Recuperado de: https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/5128 | es_ES |
dc.description.references | LEE, Sung-Ae, 2019. “The New Zombie Apocalypse and Social Crisis in South Korean Cinema”, en Observatori: Centre d’Estudis Australians i Transnacionals, nº 27, pp: 150-166. | es_ES |
dc.description.references | MARTIN, Daniel, 2018. “South Korean animation today: national identity and the appeal to local audiences”, en Journal of Japanese and Korean Cinema, vol. 10, nº 2, pp. 92-97. https://doi.org/10.1080/17564905.2018.1518691 | es_ES |
dc.description.references | NANCY, Jean-Luc. 2003 [1992]. Corpus, Patricio Bulnes, Madrid: Arena Libros (Corpus, París: Éditions Métailié). | es_ES |
dc.description.references | OCAÑA, Javier. 2014. “Sectas con lápices de colores”, en El País, 16 de mayo de 2014, (https://elpais.com/cultura/2014/05/15/actualidad/1400169840_660670.html [Acceso: 1 de junio de 2021]). | es_ES |
dc.description.references | SALVÀ, Nando, 2017. “‘Seoul station’: lo infecto es la sociedad”, en El Periódico, 4 de mayo de 2017, (https://www.elperiodico.com/es/ocio-y-cultura/20170504/criti-ca-pelicula-seoul-station-yeon-sang-hoo-6013831 [Acceso: 3 de junio de 2021]). | es_ES |
dc.description.references | SANTAEULARIA, Isabel, 2009. El monstruo humano. Una introducción a la ficción de los asesinos en serie. Barcelona: Laertes. | es_ES |
dc.description.references | ROCHE CÁRCEL, Juan Antonio, 2017. “Crisis y miedo al otro en el cine de terror. El caso de ‘King Kong’”, en Signa: Revista de la Asociación Española de la Semiótica, nº 26, 2017, pp. 511-538. https://doi.org/10.5944/signa.vol26.2017.19936 | es_ES |
dc.description.references | SCOTT-BARON, Hayden, 2006. Manga Clip Art: Everything You Need to Create Your Own Professional-Looking Manga Artwork. Kansas City: Andrews McMeel Publishing. | es_ES |
dc.description.references | TABOADA, Pablo G., 2016. “[Gijón 2016] Día 3: Doncellas coreanas y zombis que viajan en tren”, en Cinemanía, 22 de noviembre de 2016, (https://www.20minutos.es/cinemania/noticias/gijon-2016-dia-3-doncellas-coreanas-y-zombis-que-viajan-en-tren-71151/ [Acceso: 4 de junio de 2021]). | es_ES |
dc.description.references | YEON, Sang-ho, 2011. The King of Pigs, Corea del Sur: Studio Dadashow. | es_ES |
dc.description.references | YOON, Hyejin, 2019. “Do higher skills result in better jobs? The case of the Korean animation industry”, en Geoforum, vol. 99, pp. 267-277. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2018.08.013 | es_ES |