Resumen:
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[EN] The presentation consists of sharing and analyzing in depth the communicative work of the
Museum of Popular Culture of the School of History of the National University of Costa Rica,
specifically from the virtual ...[+]
[EN] The presentation consists of sharing and analyzing in depth the communicative work of the
Museum of Popular Culture of the School of History of the National University of Costa Rica,
specifically from the virtual dialogue initiative called "#elmuseodialoga", which has potentiated
the presence of the museum in academic social networks and has contributed to fostering dialogic
links with academics, inside and outside the university, as well as with actors from civil society as
a whole. This initiative arose in order to enhance virtual extension and dissemination actions
through the use of social networks that the museum has, for example, the YouTube channel,
Facebook, Instagram, Twitter and LinkedIn. To this end, academics who work at the museum and
students from the School of History have joined forces to generate a communication alternative in
line with the new challenges of virtuality. In this sense, forty editions of virtual dialogue have been
promoted over the course of just over a year, with both national and international guests, the
latter within the #elmuseodialogainternacional modality. The dialogue space has three transversal
axes that allow covering a wide spectrum of thematic possibilities: a) Popular culture, history, art
and heritage, b) dissemination of academic work and c) current national and international issues.
In the first axis we address everything related to cultural heritage, material and immaterial,
traditions, popular cultists, Costa Rican art, among others. From the second axis, we work on
disseminating the contribution of academic research from both the UNA and other national and
international universities, in order to disclose to wider audiences, the contribution of the
knowledge produced by universities to society as a whole. In the case of the third axis, we
reinforce the past-present relationship, generating spaces for reading the national and
international reality, also opening prospective horizons.
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[ES] La ponencia consiste en compartir y analizar en profundidad el quehacer comunicativo del Museo
de Cultura Popular de la Escuela de Historia de la Universidad Nacional de Costa Rica,
específicamente a partir de la ...[+]
[ES] La ponencia consiste en compartir y analizar en profundidad el quehacer comunicativo del Museo
de Cultura Popular de la Escuela de Historia de la Universidad Nacional de Costa Rica,
específicamente a partir de la iniciativa de diálogo virtual denominada “#elmuseodialoga”, la
cual ha potencializado la presencia del museo en las redes sociales académica y ha contribuido a
potenciar enlaces dialógicos con académicos, dentro y fuera de la universidad, así como con
actores de la sociedad civil en su conjunto. Esta iniciativa surgió con el fin de potencializar
acciones de extensión y difusión de carácter virtual por medio del uso de las redes sociales con las
que cuenta el museo, por ejemplo, el canal de youtube, Facebook, Instagram, Twitter y linkedin.
Para ello, académicos que laboran en el museo y estudiantes de la Escuela de Historia, han
aunado esfuerzos en pro de generar una alternativa de comunicación acorde a los nuevos desafíos
de la virtualidad. En ese sentido, se ha potenciado a lo largo de poco más de un año, cuarenta
ediciones de diálogo virtual, contando con invitados tanto nacionales, como internacionales, esto
último dentro de la modalidad #elmuseodialogainternacional. El espacio de diálogo cuenta con
tres ejes trasversales que permiten cubrir un amplio espectro de posibilidades temáticas: a)
Cultura popular, historia, arte y patrimonio, b) difusión del quehacer académico y c) temas de
actualidad nacional e internacional. En el primer eje abordamos todo lo relativo a patrimonio
cultural, materia e inmaterial, tradiciones, cultores populares, arte costarricense, entre otros. A
partir del segundo eje, trabajamos en difundir el aporte de investigaciones de académicos tanto de
la UNA como de otras universidades nacionales e internacional, con el fin de divulgar a públicos
más amplios la contribución del conocimiento producido por las universidades a la sociedad en su
conjunto. En el caso del tercer eje, reforzamos la relación pasado-presente, generando espacios
de lectura de la realidad nacional e internacional, abriendo también horizontes de prospectiva.
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