Resumen:
|
[EN] Although sustainability science and education have been promoting sustainable futures for
decades, their programs still struggle to reach more notably advances in transforming the
profoundly unsustainable patterns ...[+]
[EN] Although sustainability science and education have been promoting sustainable futures for
decades, their programs still struggle to reach more notably advances in transforming the
profoundly unsustainable patterns of current societies. Addressing the complex phenomena related
to the challenges of planetary boundaries and climate change requires change agents endorsed by
a holistic sustainable culture. A culture aimed at linking external change (of economic, ecological,
social, cultural systems) with internal transformation (of mindsets, conscience, values, beliefs,
motivations, etc.). However, the implementation of this inner-outer transformation approach in
higher education for sustainable development is scarce. With the aim of contributing to fill this
gap, this study presents one exemplary seminar out of a series of undergraduate courses taught at
Leuphana University in collaboration with several German ecovillages called ‘Sustainable
Community – Real World Laboratories’ (SC-RwL). The analysis reflects the results of this
transformative learning environment and the transdisciplinary ‘Research Arts’ didactic applied
that combines scientific methods with community and artistic practices on the basis of the students
evaluation results. Subsequently, the paper discusses critically the effectiveness and challenges of
the SC-RwL particularly in relation to acquired sustainability skills, and extracts transformative
qualities of ecovillages. Finally, it concludes on lessons learned and how these may be included
into later courses, and suggests future research.
[-]
[ES] Aunque hace décadas que se promueven programas de educación y ciencia sostenibles, aún se requieren avances notables en la transformación de los patrones insostenibles de las sociedades actuales. Abordar los fenómenos ...[+]
[ES] Aunque hace décadas que se promueven programas de educación y ciencia sostenibles, aún se requieren avances notables en la transformación de los patrones insostenibles de las sociedades actuales. Abordar los fenómenos complejos relacionados con los retos del límite planetario y cambio climático requiere agentes de cambio apoyados por una cultura holística sostenible. Una cultura orientada a enlazar el cambio exterior (sistemas económicos, ecológicos, sociales, etc.) con la transformación interior (mentalidades, valores, creencias, motivaciones, conciencia, etc.). Sin embargo, apenas surgen los primeros cursos en la educación superior para el desarrollo sostenible enfocados a una transformación interior/exterior. Con el objetivo de contribuir a llenar esta laguna, este estudio analiza el diseño de uno de los seminarios de pregrado denominados ‘Laboratorios del Mundo Real en Comunidades Sostenibles’ (SC-RwL) impartidos en la Universidad Leuphana en colaboración con diferentes ecoaldeas alemanas. El análisis refleja, con base en la valoración de los estudiantes, los resultados de este entorno de aprendizaje transformativo y su didáctica transdisciplinaria ‘Research Arts’, que combina métodos científicos con prácticas comunitarias y artísticas. Después el estudio discute críticamente la eficacia y los retos del SC-RwL, especialmente en relación con las competencias para la sostenibilidad adquiridas, y extrae cualidades transformativas de ecoaldeas. Finalmente, propone cómo se pueden abordar en cursos posteriores las lecciones aprendidas y sugiere investigaciones futuras.
[-]
|