Resumen:
|
[EN] Despite the widespread awareness of the need to renew ways in which to facilitate learning,
the role of the teacher in the teaching-learning process and the development of competences
in higher education, there are ...[+]
[EN] Despite the widespread awareness of the need to renew ways in which to facilitate learning,
the role of the teacher in the teaching-learning process and the development of competences
in higher education, there are still disciplines that find it difficult to adapt to the new models
of teaching and educational innovation. The Law Degree, in many aspects, is a clear
example, since lectures and memorization still prevail. For all the above, especially when it
comes to introductory subjects, it is of great importance to ensure a good understanding of
the specialized and technical language (in our case the legal language or terminology) that
will accompany students not only throughout their studies, but also throughout their
professional careers. This need and challenge is even more pressing when it comes to
subjects taught in English, because along with the difficulty inherent in legal jargon we add
the difficulty of equivalence between Common Law and Civil Law systems (in our case, the
sui generis system of EU Law and its distinct legal-administrative terminology). This paper
focuses on the use of crossword puzzles as a teaching methodology in the Law classrooms
and as a learning strategy to contribute in legal English learning. In this light, the present
paper is based on a pilot experience during one first-year subject of the Law Degree, with a
High Academic Performance (ARA), group taught in English. Thus, the purpose of this paper
is to show the proven advantages of crossword puzzles, giving teachers of introductory
subjects of any technical area of study (including subjects taught in English) a motivational
tool that facilitates meaningful learning.
[-]
[ES] A pesar de la extendida percepción sobre la necesidad de renovar las formas de facilitar la adquisición de contenidos, el papel del profesor en el proceso de enseñanza-aprendizaje y el desarrollo de competencias en ...[+]
[ES] A pesar de la extendida percepción sobre la necesidad de renovar las formas de facilitar la adquisición de contenidos, el papel del profesor en el proceso de enseñanza-aprendizaje y el desarrollo de competencias en la educación superior, existen todavía disciplinas que presentan dificultades de adaptación a los nuevos modelos de innovación docente. La titulación de Derecho, en algunos aspectos, es un claro ejemplo, pues todavía prevalecen las clases magistrales y la memorización. Por todo lo anterior, sobre todo cuando se trata de asignaturas de carácter introductorio, es de gran importancia garantizar una buena comprensión del lenguaje de especialidad (en nuestro caso el lenguaje jurídico) que acompañará al alumnado a lo largo de la titulación y durante toda su carrera profesional. Esta necesidad resulta, si cabe, aún más acuciante en lo que a asignaturas con docencia en inglés se refiere, pues a la dificultad intrínseca de la jerga jurídica, se añade la dificultad de la equivalencia entre sistemas de Derecho Común y Derecho Civil (en nuestro caso, el sistema sui generis de la Unión Europea y su terminología jurídico-administrativa propia). La presente comunicación se centra en el uso de crucigramas como metodología docente en el aula y como estrategia de aprendizaje en materia de inglés jurídico, a partir de una experiencia piloto en el primer curso del Grado en Derecho en el grupo de Alto Rendimiento Académico (ARA) con docencia en inglés. Así, se pretende señalar las ventajas probadas del crucigrama, acercando a los docentes de asignaturas introductorias de cualquier disciplina técnica (sobre todo las que se enseñan en inglés) a una herramienta de motivación y de generación de aprendizaje significativo.
[-]
|