Resumen:
|
[EN] The general objective of this work is to design a teaching proposal in which the students of
the degree in Geography and Environment and the Master's Degree in Secondary Education
of the UV contribute to the enhancement ...[+]
[EN] The general objective of this work is to design a teaching proposal in which the students of
the degree in Geography and Environment and the Master's Degree in Secondary Education
of the UV contribute to the enhancement of a rural territory of inland Valencia, such as the
region of Rincón de Ademuz, by getting actively and directly involved in the recognition and
dissemination of its territorial and human resources, through cooperative work with the
administration of the Natural Park of Puebla de San Miguel and with the teaching staff and
students of the Secondary School of Ademuz. The proposal combines two active learning
methodologies: project-based learning (PBL) and service-learning (SL).
Several subjects of the Geography and Environment degree of the University of Valencia and
the University Master's Degree in Secondary Education-UV participate in the proposal,
which shows its transversality. Visits to the Puebla de San Miguel Natural Park and the
Ademuz Secondary School (Valencia) have an important role in the proposal, which implies
the reorganisation and coordination of the complementary activities of the subjects involved
and a high degree of updating of the teaching and coordination of the human resources involved. The proposal, in coordination with the management of the Natural Park and the
IES of Ademuz, allows us to bring our students closer to the reality of inland rural areas with
depopulation problems, but at the same time to reinforce the potential and identity of these
areas, in this case among the students of the IES Rincón de Ademuz.
[-]
[ES] El objetivo general de este trabajo es elaborar una propuesta docente en la que el
estudiantado del Grado en Geografía y Medio Ambiente, y del Máster Universitario de
Educación Secundaria de la Universitat de València ...[+]
[ES] El objetivo general de este trabajo es elaborar una propuesta docente en la que el
estudiantado del Grado en Geografía y Medio Ambiente, y del Máster Universitario de
Educación Secundaria de la Universitat de València contribuyan a la puesta en valor de un
territorio rural del interior valenciano, como es la comarca del Rincón de Ademuz,
implicándose de manera activa y directa en el reconocimiento y difusión de sus recursos
territoriales y humanos, a través de un trabajo cooperativo con la administración del Parque
Natural de la Puebla de San Miguel y con el profesorado y estudiantado del Instituto de
Educación Secundaria de Ademuz. La propuesta combina dos metodologías activas de
aprendizaje: el Aprendizaje Basado en Proyectos (AbP) y el Aprendizaje-Servicio (ApS).
En la propuesta participan varias asignaturas del Grado en Geografía y Medio Ambiente de
la UV así como del Máster Universitario en Profesor/a de Educación Secundaria-UV, lo que
pone de manifiesto su transversalidad. En la propuesta tiene un peso importante el rabajo
de campo directo en el territorio (en este caso, en el Parque Natural de la Puebla de San
Miguel) y en el IES de Ademuz (Valencia), cuestión que implica la reorganización y
coordinación de las asignaturas implicadas, y que supone un grado elevado de actualización
de la docencia y de coordinación de los recursos humanos implicados. La propuesta, en
coordinación con la dirección del Parque Natural y la del IES de Ademuz, nos permite
acercar a nuestro alumnado a la realidad de las áreas rurales de interior con problemas de
despoblamiento, pero al mismo tiempo, a reforzar las potencialidades e identidad en estas,
en este caso entre el propio alumnado del IES Rincón de Ademuz.
[-]
|