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dc.contributor.author | Grijalva-Verdugo, Abel Antonio | es_ES |
dc.contributor.author | Contreras Medel, María Guadalupe | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-01-11T13:03:54Z | |
dc.date.available | 2023-01-11T13:03:54Z | |
dc.date.issued | 2022-12-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/191241 | |
dc.description.abstract | [EN] The implementation of educational innovation processes in Higher Education Institutions (HEIs) at the international level represents challenges of infrastructure, qualification, process training for the management of current educational ecosystems and, above all, execution of educational policies for teacher updating within the framework of the demands of the 21st century society. This empirical work evaluates, through a quantitative instrument, the teaching performance in a HEI in northwestern Mexico considering an educational policy based on a university curriculum designed by competencies for the comprehensive training of students. 237 Subjects have participated divided into high and low university according to their progress in the race. For the analysis of the data, an exploratory factorial (AFE) was carried out that showed five categories in relation to the commitment of the teaching staff regarding their practice and academic commitment, which have been called: 1) teaching commitment and learning management, 2) empathy and inclusive education, 3) academic integrity, 4) leadership and 5) self-recognition. The data was interpreted through non-parametric tests (Mann-Whitney U) to verify the hypothesis that the greater or lesser progress in the school curriculum, the perception of young people was differentiated with respect to the teaching staff of the institution. The findings show a positive appreciation of teaching, however, categories such as academic integrity present some areas of opportunity that should continue to be worked on. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] La implementación de procesos de innovación educativa en las Instituciones de Educación Superior (IES) a nivel internacional representa retos de infraestructura, habilitación, capacitación de procesos para la gestión de los ecosistemas educativos actuales y, sobre todo, ejecución de políticas educativas para la actualización docente en marco de las exigencias de la sociedad del siglo XXI. Este trabajo empírico evalúa, a través de un instrumento cuantitativo, el desempeño docente en una IES del noroeste mexicano a la luz de una política educativa basada en un currículo universitario diseñado por competencias para la formación integral del estudiantado. Han participado 237 sujetos divididos en universidad alta y baja de acuerdo con su avance en la carrera. Para el análisis de los datos, se realizó un factorial exploratorio (AFE) que mostró cinco categorías en relación con el compromiso del profesorado sobre su práctica y compromiso académico a las que se les han denominado:1) compromiso docente y gestión del aprendizaje, 2) empatía y educación inclusiva, 3) integridad académica, 4) liderazgo y 5) auto-reconocimiento. Los datos fueron interpretados a través de pruebas no paramétricas (U de Mann-Whitney) para comprobar el hipotético de que a mayor o menor avance en el currículo escolar la percepción de los jóvenes era diferenciada en lo que respecta al cuerpo docente de la institución. Los hallazgos dan cuenta de una apreciación positiva sobre la docencia, no obstante, categorías como la integridad académica presentan algunas áreas de oportunidad que tendrían que seguirse trabajando. | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | REDU. Revista de Docencia Universitaria | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Higher Education | es_ES |
dc.subject | Teaching | es_ES |
dc.subject | University Teaching | es_ES |
dc.subject | Educational Policies | es_ES |
dc.subject | Education | es_ES |
dc.subject | Professorship | es_ES |
dc.subject | Educación Superior | es_ES |
dc.subject | Desempeño docente | es_ES |
dc.subject | Docencia universitaria | es_ES |
dc.subject | Políticas educativas | es_ES |
dc.subject | Educación | es_ES |
dc.subject | Profesorado | es_ES |
dc.title | Docencia universitaria y compromiso académico. Evaluación desde la percepción estudiantil en una IES mexicana | es_ES |
dc.title.alternative | University teaching and academic commitment. Evaluation from student perception in a Mexican University | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/redu.2022.18343 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Grijalva-Verdugo, AA.; Contreras Medel, MG. (2022). Docencia universitaria y compromiso académico. Evaluación desde la percepción estudiantil en una IES mexicana. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 20(2):51-67. https://doi.org/10.4995/redu.2022.18343 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/redu.2022.18343 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 51 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 67 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 20 | es_ES |
dc.description.issue | 2 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1887-4592 | |
dc.relation.pasarela | OJS\18343 | es_ES |
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