- -

Oral Mediation Strategies: An Analysis of the Interactional Monologues of a Comic-Based Task

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Oral Mediation Strategies: An Analysis of the Interactional Monologues of a Comic-Based Task

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Guadamillas Gómez, María Victoria es_ES
dc.date.accessioned 2023-07-17T07:01:11Z
dc.date.available 2023-07-17T07:01:11Z
dc.date.issued 2023-06-30
dc.identifier.issn 1133-4770
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/195021
dc.description.abstract [EN] This article explores the design of a mediation task based on a comic strip and the response of a group of 30 teachers trainees to it. To know the possible flaws and strengths in the productions, six criteria have been designed ad hoc according to the existing literature. First, the theoretical framework explores the definition of mediation, and focuses on comics as a source text for mediation tasks. Then, the objectives and the method are explained. After that, section four shows and discusses the results of the analysis and, finally, in the last section the conclusion is presented. It should be noted that the analysis reveals numerous flaws in the participants productions in aspects of interest to mediate successfully. Among them, being aware of the necessities of the audience or checking the comprehension of the transmitted message are the most important issues. In contrast, some strengths have been observed related to the participants ability to explain the information in a sequential way or to transmit it with an appropriate use of examples. The previous aspects can be highly valuable as mediation strategies. es_ES
dc.description.abstract [ES] Este artículo explora el diseño de una tarea de mediación basada en un cómic y la respuesta de un grupo de 30 maestros en formación. Para conocer las fortalezas y las carencias que los estudiantes presentan, se han diseñado seis criterios ad hoc y basados en la literatura estudiada. En primer lugar, se incluye el marco teórico en el que se define la mediación y se incide en el cómic como recurso para el diseño de tareas de esta naturaleza. A continuación, se presentan los objetivos y el método. La sección cuarta muestra y discute los resultados obtenidos en el análisis y, por último, se esboza la conclusión. En general, se puede señalar que las producciones analizadas presentan numerosas carencias que son importantes para realizar una tarea de mediación con éxito. Entre ellas, atender a las necesidades de la audiencia o comprobar la comprensión del mensaje. Por otro lado, el análisis devuelve algunas fortalezas relacionadas con la habilidad de los participantes para secuenciar la información o ejemplificar. Las anteriores pueden ser consideradas muy valiosas estrategias de mediación. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Lenguaje y Textos es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Comics es_ES
dc.subject Creative texts es_ES
dc.subject Linguistic mediation es_ES
dc.subject Mediation strategies es_ES
dc.subject Oral task es_ES
dc.subject Estrategias de mediación es_ES
dc.subject Mediación lingüística es_ES
dc.subject Tarea oral es_ES
dc.subject Textos creativos es_ES
dc.title Oral Mediation Strategies: An Analysis of the Interactional Monologues of a Comic-Based Task es_ES
dc.title.alternative Estrategias de mediación oral: un análisis de los monólogos interactivos de una tarea basada en un cómic es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/lyt.2023.19009
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Guadamillas Gómez, MV. (2023). Oral Mediation Strategies: An Analysis of the Interactional Monologues of a Comic-Based Task. Lenguaje y Textos. (57):41-52. https://doi.org/10.4995/lyt.2023.19009 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/lyt.2023.19009 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 41 es_ES
dc.description.upvformatpfin 52 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 57 es_ES
dc.identifier.eissn 2530-0075
dc.relation.pasarela OJS\19009 es_ES
dc.description.references ALCARAZ MÁRMOL, G. (2021). L2 Vocabulary Learning and Linguistic Mediation: Working with Phrasal Verbs through Mediation Activities. Revista Electrónica de Lingüística Aplicada, 19(2), 64-89. es_ES
dc.description.references BARTER-STORM, B., & WIK, T. (2020). Using social justice graphic novels in the ELL classroom. TESOL Journal, 11(4), 1-11. https://doi.org/10.1002/tesj.551 es_ES
dc.description.references CAMERON, L. (2001). Learning words. Teaching languages to young learners. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511733109 es_ES
dc.description.references COLOMER, T. (2012). La literatura que acoge: un proyecto de investigación en las aulas. In T. Colomer & M. Fittipaldi (Coords.), La literatura que acoge: Inmigración y lectura de álbumes (pp. 7-26). Caracas: Banco del Libro-Gretel. es_ES
dc.description.references PICCARDO, E., & NORTH, B. (2020). The dynamic nature of plurilingualism: Creating and validating CEFR descriptors for mediation, plurilingualism and pluricultural competence. In S. M. Chu Lau & S. Van Viegen (Eds.), Plurilingual Pedagogies (pp. 279-301). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-36983-5_13 es_ES
dc.description.references COUNCIL OF EUROPE (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment - Companion volume. Council of Europe Publishing, Strasbourg. Retrieved from www.coe.int/lang-cefr. es_ES
dc.description.references DENDRINOS, B. (2006). Mediation in communication, language teaching and testing. Journal of Applied Linguistics, 22(1), 9-35. es_ES
dc.description.references EDUSCOL (2022). Langues vivantes: Explorer les moyens de tester la médiation et les compétences pluriculturelles et plurilingues en classe. Educosol and RELANG. es_ES
dc.description.references GROENSTEEN, T. (2021). Sistema de la historieta. Madrid: Ediciones Marmotilla. es_ES
dc.description.references IBARRA-RIUS, N., & BALLESTER-ROCA, J. (2022). El cómic desde la educación lectora: confluencias, interrogantes y desafíos para la investigación. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 21(1), 1-13. https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.1.2753 es_ES
dc.description.references KOHNKE, L. (2019). Using comic strips to stimulate student creativity in language learning. TESOL Journal, 10(2), 1-5. https://doi.org/10.1002/tesj.419 es_ES
dc.description.references LAZAR, G. (1993). Literature and Language Teaching: A Guide for Teachers and Trainers. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511733048 es_ES
dc.description.references LITTLEWOOD, W. (2004). The task-based approach: Some questions and suggestions. ELT journal, 58(4), 319-326. https://doi.org/10.1093/elt/58.4.319 es_ES
dc.description.references MARTÍN-MACHO HARRISON, A. & GUADAMILLAS GÓMEZ, M.V. (2022). Mediación lingüística en la enseñanza de lenguas: aportaciones del Volumen Complementario y recursos para el aula. Barcelona: Ediciones Octaedro. https://doi.org/10.36006/09127-4 es_ES
dc.description.references MISHLER, A. (2008). The discourse of voicemail. HERMES. Journal of Language and Communication in Business, 40(1), 167-197. https://doi.org/10.7146/hjlcb.v21i40.96790 es_ES
dc.description.references PAULIKOVÁ, K. (2019). Use of monologues, games and problem-solving activities for development of speaking skills. Educational Role of Language Journal, 1(1), 83-92. https://doi.org/10.36534/erlj.2019.01.08 es_ES
dc.description.references PRYCE, J. (2021). Concrete Poetry: Introducing an Unfamiliar Literary Genre into the L2 Classroom. Explorations in Teacher Development, 27(3), 13-22. es_ES
dc.description.references SÁNCHEZ CUADRADO, A. (2022). Mediación en el aprendizaje de lenguas. Estrategias y recursos. Madrid: Anaya. es_ES
dc.description.references SPAIN (January 19, 2020). LOMLOE (Organic Law Amending the Organic Law of Education)-Organic Law 3/2020, of 29 es_ES
dc.description.references December, which amends Organic Law 2/2006, of 3 May, on Education. Ministry of Education. Retrieved from https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3/con es_ES
dc.description.references TOMLINSON, B. (2019). Developing intercultural awareness through reflected experience of films and other visual media. In C. Herrero & I. Vanderschelden (Eds.), Using film and media in the language classroom: Reflections on research-led teaching (pp.19-29). Bristol: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781788924498-005 es_ES
dc.description.references TROVATO, G. (2020). Una aproximación a un modelo de evaluación para la mediación lingüística en la enseñanza de español como lengua extranjera (ELE). Tonos Digital, 39(1), 1-28. es_ES
dc.description.references VERSACI, R. (2008). "Literacy Literacy" and the Role of the Comic Book: Or, "You Teach a Class on What?". In N. Frey & D. Fisher (Eds.), Teaching Visual Literacy (pp. 94-110). Thousand Oaks, CA: Corwin Press. SAGE. es_ES
dc.description.references VIE, S., & DIETERLE, B. (2016). Minding the Gap: Comics as Scaffolding for Critical Literacy Skills in the Classroom. Composition Forum 33(1), 1-14. es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem