Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Guadamillas Gómez, María Victoria | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-07-17T07:01:11Z | |
dc.date.available | 2023-07-17T07:01:11Z | |
dc.date.issued | 2023-06-30 | |
dc.identifier.issn | 1133-4770 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/195021 | |
dc.description.abstract | [EN] This article explores the design of a mediation task based on a comic strip and the response of a group of 30 teachers trainees to it. To know the possible flaws and strengths in the productions, six criteria have been designed ad hoc according to the existing literature. First, the theoretical framework explores the definition of mediation, and focuses on comics as a source text for mediation tasks. Then, the objectives and the method are explained. After that, section four shows and discusses the results of the analysis and, finally, in the last section the conclusion is presented. It should be noted that the analysis reveals numerous flaws in the participants productions in aspects of interest to mediate successfully. Among them, being aware of the necessities of the audience or checking the comprehension of the transmitted message are the most important issues. In contrast, some strengths have been observed related to the participants ability to explain the information in a sequential way or to transmit it with an appropriate use of examples. The previous aspects can be highly valuable as mediation strategies. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este artículo explora el diseño de una tarea de mediación basada en un cómic y la respuesta de un grupo de 30 maestros en formación. Para conocer las fortalezas y las carencias que los estudiantes presentan, se han diseñado seis criterios ad hoc y basados en la literatura estudiada. En primer lugar, se incluye el marco teórico en el que se define la mediación y se incide en el cómic como recurso para el diseño de tareas de esta naturaleza. A continuación, se presentan los objetivos y el método. La sección cuarta muestra y discute los resultados obtenidos en el análisis y, por último, se esboza la conclusión. En general, se puede señalar que las producciones analizadas presentan numerosas carencias que son importantes para realizar una tarea de mediación con éxito. Entre ellas, atender a las necesidades de la audiencia o comprobar la comprensión del mensaje. Por otro lado, el análisis devuelve algunas fortalezas relacionadas con la habilidad de los participantes para secuenciar la información o ejemplificar. Las anteriores pueden ser consideradas muy valiosas estrategias de mediación. | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Lenguaje y Textos | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Comics | es_ES |
dc.subject | Creative texts | es_ES |
dc.subject | Linguistic mediation | es_ES |
dc.subject | Mediation strategies | es_ES |
dc.subject | Oral task | es_ES |
dc.subject | Estrategias de mediación | es_ES |
dc.subject | Mediación lingüística | es_ES |
dc.subject | Tarea oral | es_ES |
dc.subject | Textos creativos | es_ES |
dc.title | Oral Mediation Strategies: An Analysis of the Interactional Monologues of a Comic-Based Task | es_ES |
dc.title.alternative | Estrategias de mediación oral: un análisis de los monólogos interactivos de una tarea basada en un cómic | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/lyt.2023.19009 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Guadamillas Gómez, MV. (2023). Oral Mediation Strategies: An Analysis of the Interactional Monologues of a Comic-Based Task. Lenguaje y Textos. (57):41-52. https://doi.org/10.4995/lyt.2023.19009 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/lyt.2023.19009 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 41 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 52 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 57 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2530-0075 | |
dc.relation.pasarela | OJS\19009 | es_ES |
dc.description.references | ALCARAZ MÁRMOL, G. (2021). L2 Vocabulary Learning and Linguistic Mediation: Working with Phrasal Verbs through Mediation Activities. Revista Electrónica de Lingüística Aplicada, 19(2), 64-89. | es_ES |
dc.description.references | BARTER-STORM, B., & WIK, T. (2020). Using social justice graphic novels in the ELL classroom. TESOL Journal, 11(4), 1-11. https://doi.org/10.1002/tesj.551 | es_ES |
dc.description.references | CAMERON, L. (2001). Learning words. Teaching languages to young learners. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511733109 | es_ES |
dc.description.references | COLOMER, T. (2012). La literatura que acoge: un proyecto de investigación en las aulas. In T. Colomer & M. Fittipaldi (Coords.), La literatura que acoge: Inmigración y lectura de álbumes (pp. 7-26). Caracas: Banco del Libro-Gretel. | es_ES |
dc.description.references | PICCARDO, E., & NORTH, B. (2020). The dynamic nature of plurilingualism: Creating and validating CEFR descriptors for mediation, plurilingualism and pluricultural competence. In S. M. Chu Lau & S. Van Viegen (Eds.), Plurilingual Pedagogies (pp. 279-301). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-36983-5_13 | es_ES |
dc.description.references | COUNCIL OF EUROPE (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment - Companion volume. Council of Europe Publishing, Strasbourg. Retrieved from www.coe.int/lang-cefr. | es_ES |
dc.description.references | DENDRINOS, B. (2006). Mediation in communication, language teaching and testing. Journal of Applied Linguistics, 22(1), 9-35. | es_ES |
dc.description.references | EDUSCOL (2022). Langues vivantes: Explorer les moyens de tester la médiation et les compétences pluriculturelles et plurilingues en classe. Educosol and RELANG. | es_ES |
dc.description.references | GROENSTEEN, T. (2021). Sistema de la historieta. Madrid: Ediciones Marmotilla. | es_ES |
dc.description.references | IBARRA-RIUS, N., & BALLESTER-ROCA, J. (2022). El cómic desde la educación lectora: confluencias, interrogantes y desafíos para la investigación. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 21(1), 1-13. https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.1.2753 | es_ES |
dc.description.references | KOHNKE, L. (2019). Using comic strips to stimulate student creativity in language learning. TESOL Journal, 10(2), 1-5. https://doi.org/10.1002/tesj.419 | es_ES |
dc.description.references | LAZAR, G. (1993). Literature and Language Teaching: A Guide for Teachers and Trainers. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511733048 | es_ES |
dc.description.references | LITTLEWOOD, W. (2004). The task-based approach: Some questions and suggestions. ELT journal, 58(4), 319-326. https://doi.org/10.1093/elt/58.4.319 | es_ES |
dc.description.references | MARTÍN-MACHO HARRISON, A. & GUADAMILLAS GÓMEZ, M.V. (2022). Mediación lingüística en la enseñanza de lenguas: aportaciones del Volumen Complementario y recursos para el aula. Barcelona: Ediciones Octaedro. https://doi.org/10.36006/09127-4 | es_ES |
dc.description.references | MISHLER, A. (2008). The discourse of voicemail. HERMES. Journal of Language and Communication in Business, 40(1), 167-197. https://doi.org/10.7146/hjlcb.v21i40.96790 | es_ES |
dc.description.references | PAULIKOVÁ, K. (2019). Use of monologues, games and problem-solving activities for development of speaking skills. Educational Role of Language Journal, 1(1), 83-92. https://doi.org/10.36534/erlj.2019.01.08 | es_ES |
dc.description.references | PRYCE, J. (2021). Concrete Poetry: Introducing an Unfamiliar Literary Genre into the L2 Classroom. Explorations in Teacher Development, 27(3), 13-22. | es_ES |
dc.description.references | SÁNCHEZ CUADRADO, A. (2022). Mediación en el aprendizaje de lenguas. Estrategias y recursos. Madrid: Anaya. | es_ES |
dc.description.references | SPAIN (January 19, 2020). LOMLOE (Organic Law Amending the Organic Law of Education)-Organic Law 3/2020, of 29 | es_ES |
dc.description.references | December, which amends Organic Law 2/2006, of 3 May, on Education. Ministry of Education. Retrieved from https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3/con | es_ES |
dc.description.references | TOMLINSON, B. (2019). Developing intercultural awareness through reflected experience of films and other visual media. In C. Herrero & I. Vanderschelden (Eds.), Using film and media in the language classroom: Reflections on research-led teaching (pp.19-29). Bristol: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781788924498-005 | es_ES |
dc.description.references | TROVATO, G. (2020). Una aproximación a un modelo de evaluación para la mediación lingüística en la enseñanza de español como lengua extranjera (ELE). Tonos Digital, 39(1), 1-28. | es_ES |
dc.description.references | VERSACI, R. (2008). "Literacy Literacy" and the Role of the Comic Book: Or, "You Teach a Class on What?". In N. Frey & D. Fisher (Eds.), Teaching Visual Literacy (pp. 94-110). Thousand Oaks, CA: Corwin Press. SAGE. | es_ES |
dc.description.references | VIE, S., & DIETERLE, B. (2016). Minding the Gap: Comics as Scaffolding for Critical Literacy Skills in the Classroom. Composition Forum 33(1), 1-14. | es_ES |