[EN] Cultural Heritage conservation and restoration high education nowadays needs a
multidisciplinary teaching approach including different artistic and scientific subjects. Since
most of the students come with artistic ...[+]
[EN] Cultural Heritage conservation and restoration high education nowadays needs a
multidisciplinary teaching approach including different artistic and scientific subjects. Since
most of the students come with artistic bachelor’s degrees, the Scientific concepts are more
difficult to learn. Social media have become a valuable source for the teaching community
and is more used due to the increased post-pandemic online teaching.
To improve Cultural Heritage science subjects’ motivation and learning and make it more
relevant to students, Instagram social media has been used in this innovative teaching
strategy.The activity was done in groups and consisted of creating and editing an Instagram
account. Each student group created a post in which a scientific paper related to the subject
was summarized and transformed into a visual diffusion Instagram post. They also actively
participated in the preparation of a bank of exam questions. To assess the impact of the
experience, students completed a questionnaire related to the educational innovation. Both
the learning results and the students' general opinions were very positive. There was also an
important social media interest. This Instagram experience has shown an enhancement of
the active participation of the students, increasing the student’s involvement, and favoring
the teaching-learning process.
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[ES] La educación superior en Conservación y Restauración del Patrimonio Cultural necesita hoy en día una enseñanza multidisciplinar que incluya diferentes materias artísticas y científicas. Dado que la mayoría de los ...[+]
[ES] La educación superior en Conservación y Restauración del Patrimonio Cultural necesita hoy en día una enseñanza multidisciplinar que incluya diferentes materias artísticas y científicas. Dado que la mayoría de los estudiantes vienen con licenciaturas artísticas, los conceptos científicos son más difíciles de aprender. Las redes sociales se han convertido en una fuente valiosa para la comunidad docente y son cada vez más utilizadas debido a la creciente enseñanza online post- pandemia.Para mejorar la motivación y el aprendizaje de las asignaturas Científicas aplicadas al Patrimonio Cultural y hacerlo más interesante para los alumnos, en esta innovadora estrategia didáctica se ha utilizado la red social Instagram. La actividad se realizó en grupos y consistió en la creación y edición de una cuenta de Instagram. Cada grupo de estudiantes creó una publicación en la que se resumió un artículo científico relacionado con el tema y se transformó en una publicación visual de Instagram. Además participó activamente en la elaboración de un banco de preguntas de examen. Para evaluar el impacto de la experiencia, los estudiantes completaron un cuestionario relacionado con la innovación educativa. Tanto los resultados de aprendizaje como las opiniones generales de los alumnos fueron muy positivas. También hubo un importante seguimiento en las redes sociales. Esta experiencia de Instagram ha potenciado la participación activa del estudiantado, aumentando la implicación del alumnado y favoreciendo el proceso de enseñanza-aprendizaje.
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