[EN] The LOMLOE includes giftedness among the Specific Educational Support Needs (NEAEs
in Spanish) in the compulsory educational levels and its attention is recognized by other
international organizations in pursuit of ...[+]
[EN] The LOMLOE includes giftedness among the Specific Educational Support Needs (NEAEs
in Spanish) in the compulsory educational levels and its attention is recognized by other
international organizations in pursuit of cultivating its potential (CESE Opinion approved
by the European Parliament). In the university context, and under the United Nations 2030
agenda, it is established as a priority to guarantee inclusive, equitable and quality
education and promote learning opportunities for all students (SDG 4). However, there are
few and incipient initiatives in Spain aimed at providing specific attention to the giftedness
at the university system. Despite the fact that the university articulates programs and
systems for the promotion of talent within its functions and objectives, students need
guidance for accessing to these opportunities that are especially important for gifted
students who wish to promote and enrich their personal, academic and professional
carreer. This work describes the specific task of desining a digital guide that allows
students to know, access and make use of the talent development opportunities offered by
the University of Valencia.
[-]
[ES] La LOMLOE incluye la alta capacidad intelectual entre las Necesidades Específicas de
Apoyo Educativo (NEAEs) en los niveles educativos de enseñanzas obligatorias y su
atención es reconocida por otros organismos ...[+]
[ES] La LOMLOE incluye la alta capacidad intelectual entre las Necesidades Específicas de
Apoyo Educativo (NEAEs) en los niveles educativos de enseñanzas obligatorias y su
atención es reconocida por otros organismos internacionales en pos de cultivar su
potencial (Dictamen del CESE aprobado por el Parlamento Europeo). En el contexto
universitario, y bajo la agenda 2030 de las Naciones Unidas, se establece como prioridad
garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover las oportunidades
de aprendizaje para todo el alumnado (ODS 4). Sin embargo, son escasas e incipientes las
iniciativas en el territorio nacional encaminadas a dar una respuesta a este alumnado dentro del sistema universitario. Pese a que la universidad articula programas y sistemas
para la promoción del talento dentro de sus funciones y objetivos, el alumnado necesita
guía y orientación para el conocimiento y acceso a estas oportunidades que son
especialmente importantes para aquellos con altas capacidades que desean impulsar y
enriquecer su trayectoria personal, académica y profesional. Este trabajo describe la tarea
específica de articular una guía digital que permita al alumnado con altas capacidades
conocer, acceder y hacer uso de las oportunidades de desarrollo del talento que ofrece la
Universitat de Valencia.
[-]
|