Resumen:
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[EN] In Colombia, despite government efforts, in the education sector, the level of secondary
education in rural schools is significantly lower than in urban schools, with an extensive
educational gap between these areas. ...[+]
[EN] In Colombia, despite government efforts, in the education sector, the level of secondary
education in rural schools is significantly lower than in urban schools, with an extensive
educational gap between these areas. This leads to the need for more knowledge of
technological tools, so the use of Arduino Platform is established as an innovative low-cost
didactic strategy to know the impact of this on the cognitive improvement of students. Within
the educational institution Montesitos, the collective method is used as an organizational
tool, allowing the use of the constructivist method applying Problem-Based Learning and the
Maker Movement, using a mixed methodology (qualitative, quantitative) enables the
collection of information from instruments such as the questionnaire and direct observation.
For this, the tenth and eleventh grades integrated by 28 students were taken as a sample, to
which a specific problem of the Municipality was presented as a didactic strategy, giving a
technological solution through the Arduino Platform. It is concluded that critical and
creative thinking was stimulated by developing problem-solving, collaboration, and
teamwork skills, contributing to reducing dropouts between the rural and urban middle
school levels.
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[ES] En Colombia, a pesar de los esfuerzos gubernamentales, en el sector educativo el nivel de educación media en colegios rurales es significativamente inferior al de los urbanos, existiendo una gran brecha educativa entre ...[+]
[ES] En Colombia, a pesar de los esfuerzos gubernamentales, en el sector educativo el nivel de educación media en colegios rurales es significativamente inferior al de los urbanos, existiendo una gran brecha educativa entre éstas áreas. Lo que conlleva al desconocimiento de herramientas tecnológicas, por lo que se establece el uso de Plataforma Arduino como estrategia didáctica innovadora de bajo costo para conocer el impacto de ésta en el mejoramiento cognitivo de los estudiantes. Al interior de la institución educativa Montesitos se utiliza el método colectivo como herramienta organizacional, permitiendo emplear el método constructivista aplicando el Aprendizaje Basado en Problemas y el Movimiento Maker, usando metodología mixta (cualitativo, cuantitativo) permite la recolección de información a partir de instrumentos como el cuestionario y la observación directa. Para esto, se tomó como muestra los grados décimo y undécimo integrada por 28 estudiantes, a la que se le presentó como estrategia didáctica un problema específico del Municipio dando solución tecnológica mediante la Plataforma Arduino. Se concluye que se estimuló el pensamiento crítico y creativo desarrollando habilidades de resolución de problemas, de colaboración, de trabajo en equipo, aportando a la disminución del porcentaje de rezago entre el nivel de educación media rural y urbano.
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