[EN] With the emergence of ICT in the classroom, having digital competencies and transmitting
them to students is essential to achieve academic skills. The objective was: a) to evaluate the
digital competence of the ...[+]
[EN] With the emergence of ICT in the classroom, having digital competencies and transmitting
them to students is essential to achieve academic skills. The objective was: a) to evaluate the
digital competence of the teaching staff, b) to determine if there is a correspondence between
the self-assessment carried out by the teaching staff and the perception that the students they
teach have of their digital competence and c) to evaluate the perception that the students
have about their own digital competence and if teachers contribute to it. This work was based
on the European Digital Competence Framework of DigCompEdu as a reference, with 6
areas and 22 digital competencies. The DigCompEdu Check-in tool was used as a selfassessment measure for teachers, and an ad-hoc questionnaire was prepared for students.
The results indicate a moderate and positive correlation between the scores obtained by the
teachers and the level of digital competence that their students perceive of them. The lowest
scores were obtained in areas 5 and 6, which correspond to the capability of teachers to
promote these competences in students. Future studies should focus attention on promoting
the tools that favor the development of digital skills in students.
[-]
[ES] Con la irrupción de las TIC en las aulas, tener habilidades a nivel digital y transmitir estas competencias al alumnado resulta fundamental para lograr las aptitudes académicas. Como objetivo se planteó: a) evaluar ...[+]
[ES] Con la irrupción de las TIC en las aulas, tener habilidades a nivel digital y transmitir estas competencias al alumnado resulta fundamental para lograr las aptitudes académicas. Como objetivo se planteó: a) evaluar la competencia digital del profesorado, b) determinar si existe una correspondencia entre la autoevaluación realizada por el profesorado y la percepción que tiene de su competencia digital el alumnado al que imparte docencia y c) evaluar la percepción que el alumnado tiene sobre su propia competencia digital y si el profesorado contribuye a ello. En este trabajo partimos del Marco Europeo de Competencia Digital del profesorado DigCompEdu como referencia, con 6 áreas y 22 competencias digitales. Se utilizó la herramienta DigCompEdu Check-in como medida de autoevaluación del profesorado, y se elaboró un cuestionario ad-hoc para el alumnado. Los resultados indican una correlación moderada y positiva entre las puntuaciones obtenidas por el profesorado y el nivel de competencia digital que el alumnado percibe de ellos. Las puntuaciones más bajas fueron en las áreas 5 y 6, que corresponden a la labor del profesorado en la alfabetización del alumnado. Futuros estudios deberán centrar la atención en potenciar las herramientas que favorecen el desarrollo de las competencias digitales del alumnado.
[-]
|