Resumen:
|
[EN] 1. Introduction:An important challenge in teaching, still unresolved, is the teaching of
critical judgment in health sciences students. A new learning model is presented with the
use of executive functions, provided ...[+]
[EN] 1. Introduction:An important challenge in teaching, still unresolved, is the teaching of
critical judgment in health sciences students. A new learning model is presented with the
use of executive functions, provided by neuroscience.
2. Objective:Know the use of executive functions in the clinical simulation group session, to
develop clinical judgment, by the students of health sciences and the opinion of the
participants.
3. Developing:The students were provided with information on executive functions, prior to
the clinical simulation group session, evaluating their performance through an "ad hoc"
verification form and their opinion through a satisfaction survey.
4. Results:A total of 86 6th year medical students participated voluntarily, completing an
opinion survey after participating in 9 group clinical simulation sessions.
The use of executive functions was identified and a very favorable response from the
participants was verified to develop critical thinking.
5. Conclusions:An innovative pilot study of teaching research is presented, which tries to
approach the knowledge of critical thinking, with the use of executive functions provided by
neuroscience.
[-]
[ES] 1. Introducción: Un reto importante en la docencia, aún no resuelto, lo constituye la enseñanza del juicio crítico en los alumnos de ciencias de la salud. Se presenta un nuevo modelo de aprendizaje con el empleo de ...[+]
[ES] 1. Introducción: Un reto importante en la docencia, aún no resuelto, lo constituye la enseñanza del juicio crítico en los alumnos de ciencias de la salud. Se presenta un nuevo modelo de aprendizaje con el empleo de las funciones ejecutivas, aportadas por la neurociencia. 2. Objetivo: Conocer el empleo de las funciones ejecutivas en la sesión grupal de simulación clínica, para desarrollar el juicio clínico, por los alumnos y alumnas de ciencias de la salud y la opinión de los participantes. 3. Desarrollo: Se suministró a los alumnos una información sobre las funciones ejecutivas, previamente a la session grupal de simulación clínica, evaluando su desempeño mediante un formulario de verificación “ad hoc” y su opinión mediante una encuesta de satisfacción. 4. Resultados: Participaron de forma voluntaria un total de 86 alumnos de de 6º curso de medicina, que cumplimentaron una encuesta de opinión, tras participar en 9 sesiones de simulación clínica grupal. Se identificó el empleo de las funciones ejecutivas y se constató una respuesta muy favorable de los participantes. 5. Conclusiones: Se presenta un estudio piloto e innovador de investigación docente, que trata de aproximarse al conocimiento del pensamiento crítico, con el empleo de las funciones ejecutivas aportadas por la neurociencia.
[-]
|