Resumen:
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[EN] This paper presents an analysis of a contemporary animated documentary that has been unanimously recognised as an extraordinary
ethical and aesthetic example of the depiction of war through the
personal recollections ...[+]
[EN] This paper presents an analysis of a contemporary animated documentary that has been unanimously recognised as an extraordinary
ethical and aesthetic example of the depiction of war through the
personal recollections of a perpetrator: Waltz with Bashir (Ari Folman, 2008). To this end, an examination is offered of the narrative,
thematic and expressive strategies of the film and their effect on
the ethical engagement of the spectator in response to a barbaric
act. In this way, through a clever combination of expressive effects
characteristic of animation that deliberately distance the film from
the hyperrealistic codes of classical filmmaking, and a heavily fragmented narrative structure that gives shape to a traumatic event
experienced in the first person, Waltz with Bashir offers a powerful
audiovisual discourse that elicits a profound degree of empathy from
the spectator, encouraging a critical response to the events depicted.
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[ES] El presente trabajo analiza un reciente documental de animación que ha sido reconocido de manera unánime como un extraordinario ejemplo ético y estético en la representación bélica a través de la rememoración en primera ...[+]
[ES] El presente trabajo analiza un reciente documental de animación que ha sido reconocido de manera unánime como un extraordinario ejemplo ético y estético en la representación bélica a través de la rememoración en primera persona de un perpetrador: Vals con Bashir (Waltz with Bashir, Ari Folman, 2008). Para ello, se ponen en valor las estrategias narrativas, temáticas y expresivas del film y sus consecuencias en la implicación ética del espectador ante un acto de barbarie. Así, gracias a una sabia conjugación de los efectos expresivos derivados de la animación, que se aleja de manera consciente de los códigos hiperrealistas de la cinematografía clásica, y una articulación de la narración fuertemente fragmentada que da forma a un acontecimiento traumático que vincula la memoria individual y la memoria colectiva, el film israelí propone un potente discurso audiovisual que activa una profunda empatía con un espectador que reacciona de manera crítica frente a los acontecimientos escenificados.
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