Abstract:
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[EN] This work has been developed within the framework of the Development and Sustainability
project promoted by the Community Studies Center of the Central University of Las Villas,
Cuba. Incorporates four municipalities ...[+]
[EN] This work has been developed within the framework of the Development and Sustainability
project promoted by the Community Studies Center of the Central University of Las Villas,
Cuba. Incorporates four municipalities of the Villa Clara province in a project that brings
together a group of students from ten university careers, in the analysis of local development
strategies and the proposal of solutions to problems of the municipality, based on the
foundations established by Project-Based Learning (PBL) as an active methodology. The
project was developed in two phases to advance from the university to the municipalities. The
results perceived in the first phase are associated with new learning through familiarization
workshops, tours of strategic sectors of the province and municipalities, as well as work in
multidisciplinary teams for each municipality. For the second phase, the results obtained in
the Ranchuelo municipality are presented, where after the analysis of the defined strategy,
four degree projects were identified and developed as a contribution to the solution of local
development problems. The students value the experience as positive in its contribution to
the development of teamwork, critical thinking and communication skills.
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[ES] Este trabajo ha sido desarrollado en el marco del proyecto Desarrollo y Sostenibilidad impulsado por el Centro de Estudios Comunitarios de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba. Incorpora cuatro ...[+]
[ES] Este trabajo ha sido desarrollado en el marco del proyecto Desarrollo y Sostenibilidad impulsado por el Centro de Estudios Comunitarios de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba. Incorpora cuatro municipios de la provincia Villa Clara en un proyecto que reúne un grupo de estudiantes de diez carreras universitarias, en el análisis de estrategias de desarrollo local y la propuesta de soluciones a problemas de la municipalidad, a partir de los fundamentos que establece el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) como metodología activa. El proyecto se desarrolló en dos fases para avanzar desde la universidad a los municipios. Los resultados percibidos en la primera fase están asocidos a nuevos aprendizajes a través de talleres de familiarización, recorridos a sectores estratégicos de la provincia y los municipios, así como el trabajo en equipos multidisciplinarios por cada municipio. Para la segunda fase se presentan los resultados obtenidos en el municipio Ranchuelo donde luego del análisis de la estrategia definida se identificaron y fueron desarrollados cuatro trabajos de grado como contribución a la solución de problemas de desarrollo local. Los estudiantes valoran la experiencia como positiva en su contribución al desarrollo de capacidades de trabajo en equipo, pensamiento crítico y comunicación.
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