Resumen:
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[EN] This paper examines and discusses potential factors that may trigger authenticity in animated immersive environments. Our discussion draws upon three forms of authenticity, categorized as objective, constructive or ...[+]
[EN] This paper examines and discusses potential factors that may trigger authenticity in animated immersive environments. Our discussion draws upon three forms of authenticity, categorized as objective, constructive or symbolic, and existential authenticity. To explore these ideas, we present three case studies drawn from the authors own research deploying immersive media in different contexts (educational, historical, and political). The aim is to interrogate how authenticity is conceived and constructed on three levels authenticity of narrative, authenticity of environment, and authenticity of action during the design and production process. We start by defining the concept of authenticity with reference to previous work within the fields of journalism and tourism, and then explore its specification in animated virtual reality through the case study discussion. One important conclusion from our analysis is that authenticity markers are needed to enable users to verify the information presented and trust the educational content.
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[ES] En este artículo examinamos y debatimos los posibles factores que pueden desencadenar la autenticidad en los entornos inmersivos animados. Nuestro debate se basa en tres formas de autenticidad, clasificadas como ...[+]
[ES] En este artículo examinamos y debatimos los posibles factores que pueden desencadenar la autenticidad en los entornos inmersivos animados. Nuestro debate se basa en tres formas de autenticidad, clasificadas como autenticidad objetiva, constructiva o simbólica y existencial. Para explorar estas ideas, presentamos tres estudios de casos extraídos de la propia investigación de los autores, que utilizan medios inmersivos en diferentes contextos (educativo, histórico y político). El objetivo es cuestionar cómo se concibe y construye la autenticidad en tres niveles autenticidad de la narrativa, autenticidad del entorno y autenticidad de la acción durante el proceso de diseño y producción. Empezamos definiendo el concepto de autenticidad con referencia a trabajos anteriores en los campos del periodismo y el turismo, y luego exploramos su especificación en la realidad virtual animada a través de la discusión de casos prácticos. Una conclusión importante de nuestro análisis es que se necesitan marcadores de autenticidad para que los usuarios puedan verificar la información presentada y confiar en el contenido educativo.
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