Resumen:
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[EN] The aim of this proposal is to analyze the solution to the problem of
school desks in Spain, with the need for educational infrastructures in the
19th century. From the National Pedagogical Museum, the pedagogue ...[+]
[EN] The aim of this proposal is to analyze the solution to the problem of
school desks in Spain, with the need for educational infrastructures in the
19th century. From the National Pedagogical Museum, the pedagogue Pedro
de Alcántara and its first director, Manuel Bartolomé Cossío, played a
relevant role. From the experiences of the Model Schools to those of the School
Institutes, passing through the Institución Libre de Enseñanza, his influence
on the first furniture designed determined new ergonomic and constructive
criteria. These models, observed in two generations of systems: the first, with
the "Museum design" and the next, influenced by the increase in ministerial
contracts for the National Schools, which will give rise to Montessori-type proposals. One of the most important productive references is Federico Giner,
who is the driving force behind these transformations during the interwar
period and whose archive preserves the work developed by the company.
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[ES] En esta aportación se ha tomado en consideración desde el siguiente marco: (1) el institucional, manifiesta por los estudios realizados por el Museo Pedagógico Nacional, donde tuvieron un papel relevante Pedro de ...[+]
[ES] En esta aportación se ha tomado en consideración desde el siguiente marco: (1) el institucional, manifiesta por los estudios realizados por el Museo Pedagógico Nacional, donde tuvieron un papel relevante Pedro de Alcántara (1886) y Manuel Bartolomé Cossío (1913), como director; (2) la pedagógica, con una primera experiencia que se inicia con las Escuelas Modelo y concluye en este tiempo con los Institutos Escuela, pasando por la influencia de la Institución Libre de Enseñanza (Cossío y Giner de los Ríos); (3) las comerciales, algunas distribuyendo modelos extranjeros, pero en muchos casos con claros exponentes españoles vinculados a maestros y pedagogos, principalmente con el diseño del Museo; y (4) el propio del diseño de mobiliario, que contiene criterios dimensionales, ergonómicos y constructivos, tanto de referentes de fuera como de modelos propios, observados en dos generaciones de sistemas, tratando de dar solución al problema de las mesas-bancos o pupitres del país
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