Resumen:
|
[ES] El objetivo de esta investigación es demostrar que la inclusión de los alumnos con
deficiencia visual en el aula de música tanto en escuelas como en conservatorios es
positivamente viable a través de adaptaciones ...[+]
[ES] El objetivo de esta investigación es demostrar que la inclusión de los alumnos con
deficiencia visual en el aula de música tanto en escuelas como en conservatorios es
positivamente viable a través de adaptaciones curriculares y del uso de algunos
recursos que optimicen la inclusión.
Se trata de plasmar un modelo para la inclusión escolar sobre la base de los más
de veinticinco años de experimentación de la integración de alumnos con
discapacidad visual en españa, llevado a efecto en multitud de colegios, escuelas
infantiles e institutos, con el asesoramiento y apoyo de los equipos específicos de
atención educativa de la organización nacional de ciegos españoles (once), pero no
muy presente en centros de enseñanza musical como escuelas de música o
conservatorios.
El/la profesor/a es la pieza clave en el proceso de inclusión educativa. es
necesaria una honda convicción de que la participación del alumno con
discapacidad visual es posible en el contexto escolar. la presencia de un alumno con
baja visión o ciego le obligará a realizar ciertas modificaciones organizativodidácticas
significativas.
Todas estas necesidades del alumno ciego y con baja visión deben ser valoradas y
consideradas en los distintos niveles de concreción curricular: desde el proyecto
curricular a la programación de aula en la que se incluirá la adaptación curricular
realizada para el alumno deficiente visual integrado en el grupo.
se incluye, en este proyecto una breve muestra del método de escritura musical o
signografía braille.
La hipótesis de partida es que el desarrollo teórico es, en la actualidad, suficiente
para llevarnos a una situación de convivencia plena en el aula de música, pero que
no se ha diseñado una aplicación integradora que permita a los estudiantes con
deficiencia visual aprovechar en su vida diaria los potenciales beneficios del
desarrollo de modelos y lenguajes. este trabajo pretende dar un paso en ese
sentido y diseñar una adaptación curricular eficaz en el aula de música de escuelas
y conservatorios que integre recursos que optimizan la inclusión de los alumnos
con deficiencia visual.
[-]
[EN] In the model for inclusive education under scrutiny, the teacher is the key factor.
his/her conviction that the engaging of the student with visual disabilities is
possible in the school context becomes a cornerstone, ...[+]
[EN] In the model for inclusive education under scrutiny, the teacher is the key factor.
his/her conviction that the engaging of the student with visual disabilities is
possible in the school context becomes a cornerstone, since the presence of a blind
or a heavily visually impaired student will force the teacher to commit to
significant changes in his/her pedagogic and organizational approach.
this research work aims at grounding the feasibility of an all inclusive education
for visually impaired students taking the music classroom as a case in point. both
schools and conservatories are targeted and the curriculum adaptations needed
are complemented by resources aimed at optimizing the inclusion.
The study first builds a model for inclusive education based on over 25 years of
research and modeling focused on the integration of students with visual
disability in the spanish context. lessons are learned from the experience of infant,
basic and secondary education institutions where the mainstreaming of an
inclusive approach was the result of the work of the specific educational service
teams of the national blind people association (once). this work has however not
been yet transferred in musical education centres, such as music schools and
conservatories.
In the model for inclusive education under scrutiny, the teacher is the key factor.
his/her conviction that the engaging of the student with visual disabilities is
possible in the school context becomes a cornerstone, since the presence of a blind
or a heavily visually impaired student will force the teacher to commit to
significant changes in his/her pedagogic and organizational approach.
this work takes into account different curricular specificity levels ¿ from a
teaching project to the classroom daily planning ¿ where the adaptation for blind
or visually impaired students needs to take place for an effective all inclusive
education to actually exist.
a brief sample of the musical writing method, the braille signography, is included in
the project.
The initial hypothesis is that the current theoretical framework has reached
maturity and can lead us to a fully inclusive musical education. however, no
thorough implementation has been developed which allows for visually impaired
students to take full advantage of the potential benefits of models and languages
in their daily life. this research works aims at contributing to this situation by
designing a curriculum adaptation which may render profitable in the teaching of
music, both at schools and conservatoires, by mainstreaming resources that
enhance an all inclusive environment for visually impaired students
[-]
|