- -

La utilización de rúbricas para la evaluación del trabajo colaborativo del alumnado en las wikis

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

La utilización de rúbricas para la evaluación del trabajo colaborativo del alumnado en las wikis

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Santana Quintana, María Cristina es_ES
dc.contributor.author Vera Cazorla, María Jesús es_ES
dc.date.accessioned 2013-07-24T07:23:04Z
dc.date.available 2013-07-24T07:23:04Z
dc.date.issued 2013-07
dc.identifier.issn 1886-2438
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/31357
dc.description.abstract [EN] The aim of this article is to address the complex issue of the evaluation of educational activities offered by new technology resources. One of these innovations is related to social software tools, specifically with the use of Wikis as a space for communication and presentation tasks. The establishment of tools such as wikis is causing many teachers to redefine not only the educational aspects of their teaching, but also to delineate consistent assessment criteria. For this reason, it is important to use rubrics as an evaluation method since rubrics enable teachers to qualify students according to some criteria already specified, making the evaluation process more transparent and simple. es_ES
dc.description.abstract [ES] El objetivo de este artículo es abordar el complejo tema de la evaluación de las actividades pedagógicas que ofrecen los nuevos recursos tecnológicos. Una de estas innovaciones se relaciona con las herramientas de software social, específicamente con el uso de las Wikis como espacio para la comunicación y para la presentación de tareas. El establecimiento de herramientas tales como las wikis está provocando que muchos profesores deban redefinir no sólo los aspectos pedagógicos de su enseñanza, sino también delinear unos criterios de evaluación consistentes. Por esta razón, es importante el uso de las rúbricas como un método de evaluación, ya que éstas permiten calificar de acuerdo con unos criterios ya especificados, haciendo el proceso de evaluación más transparente y simple. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Editorial Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Aprendizaje social es_ES
dc.subject Criterios de evaluación es_ES
dc.subject Rúbrica es_ES
dc.subject Wikis es_ES
dc.subject Social learning es_ES
dc.subject Marking criteria es_ES
dc.subject Assessment rubrics es_ES
dc.title La utilización de rúbricas para la evaluación del trabajo colaborativo del alumnado en las wikis es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2013-07-23T07:34:19Z
dc.identifier.doi 10.4995/rlyla.2013.1316
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Santana Quintana, MC.; Vera Cazorla, MJ. (2013). La utilización de rúbricas para la evaluación del trabajo colaborativo del alumnado en las wikis. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas. 8(1):120-128. doi:10.4995/rlyla.2013.1316. es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/rlyla.2013.1316 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 120 es_ES
dc.description.upvformatpfin 128 es_ES
dc.description.volume 8
dc.description.issue 1
dc.identifier.eissn 1886-6298
dc.relation.references Anguita Martínez, R.; García Sastre, S.; Villagrá Sobrino, S.; Jorrín Abellán, I.M. (2010). "Wikis y aprendizaje colaborativo: lecciones aprendidas (y por aprender) en la facultad de educación". ". En RED. Revista de Educación a Distancia 10/12, 2-19. es_ES
dc.relation.references Benckendorff, P. (2009). "Evaluating Wikis as an Assessment Tool for Developing Collaboration and Knowledge Management Skills". In Journal of Hospitality and Tourism Management, 16, 102-112. http://dx.doi.org/10.1375/jhtm.16.1.102 es_ES
dc.relation.references Caple, H. y Bogle, M. (2011). "Making group assessment transparent: what wikis can contribute to collaborative projects." In Assessment and Evaluation in Higher Education, 1-13. Taylor & Francis Group. es_ES
dc.relation.references Chang, Y.K.; Morales-Arroyo, M.A.; Than, H.; Tun, Z. y Wang, Z. (2010-11). "Collaborative learning in wikis". En Education for Information 28, 291-303. es_ES
dc.relation.references Devesa, M.; Gutiérrez, A.; Laguna, M.; Palacios, A.; Serrrano, M.; Torrego, L. (2008). "Desarrollo del practicum mediado por la plataforma Moodle de enseñanza virtual". En Guilarte, C. (coord.) Experiencias de innovación docente en la Universidad de Valladolid. Valladolid: Ed UVA, 41-52. es_ES
dc.relation.references Domínguez Fernández, G.; Torres Barzabal, L.M.; López Meneses, E. (2010). Aprendizaje con wikis. Usos didácticos y casos prácticos. Sevilla: Editorial MAD. es_ES
dc.relation.references Ferris, S.P. y Wilder, H. (2006). "Uses and Potentials of Wikis in the Classroom". En Innovate es_ES
dc.relation.references http://www.innovateonline.info/index.php?view=article&id=258. es_ES
dc.relation.references [fecha acceso: 06.11.12]. es_ES
dc.relation.references García Laborda, J. (2010). "Cambios en los estilos de aprendizaje inducidos por el uso de la red social". En RED. Revista de Educación a Distancia 22,1-10. es_ES
dc.relation.references Hadjerrouit, S. (2011). "A Collaborative Writing Approach to Wikis: Design, Implementation, and Evaluation". In Issues in Informing Science and Information Technology, 431-449. es_ES
dc.relation.references Harsell, D.M. (2010). "Wikis in the Classroom: Faculty and Student Perspective". En Journal of Political Science Education 6/3, 310-314. http://dx.doi.org/10.1080/15512169.2010.494477 es_ES
dc.relation.references He, W. (2011). "Using Wikis to Enhance Website Peer Evaluation in an Online Website Development Course: An Exploratory Study". En Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 235-247. es_ES
dc.relation.references Hidalgo Sanpedro, A. (2012). "Programa de capacitación docente para profesores universitarios sobre el uso de la herramienta wiki como estrategia de enseñanza en la formación de adultos". En RED. Revista de Educación a Distancia 31, 1-15. es_ES
dc.relation.references Judd, T.; Kennedy, G.; Cropper, S. (2010). "Using wikis for collaborative learning: Assessing collaboration through contribution". En Australasian Journal of Educational Technology, 26(3), 341-354. es_ES
dc.relation.references Klobas, J. (2006). Wikis: Tools for Information Work and Collaboration. Oxford: Chandos Publishing. es_ES
dc.relation.references Lot, C. (2005). "Introduction to the Wiki. Distance Learning Systems. Center for DistanceEducation". es_ES
dc.relation.references http://distance.uaf.edu/dls/resources/present/cc-aug 04/wiki/index.cfm es_ES
dc.relation.references [fecha acceso: 15.05.10]. es_ES
dc.relation.references Lund, A. (2008). "Wikis: a collective approach to language production". En ReCALL 20/1, 35-54. http://dx.doi.org/10.1017/S0958344008000414 es_ES
dc.relation.references Mancho Barés, G.; Porto Requejo, M.D. y Valero Garcés, C. (2010). "Wikis e Innovación Docente". RED Revista de Educación a Distancia 10/21, 1-17. es_ES
dc.relation.references http://www.um.es/ead/Red_U/m4/1-ManchoPortoValero.pdf es_ES
dc.relation.references [fecha acceso: 05.11.12]. es_ES
dc.relation.references Martín Sánchez, M.A. y Alonso Díaz, L. (2009). "La Universidad de Extremadura y su compromiso pedagógico con la educación virtual: los wikis como expresión de la web 2.0." RED - Revista de Educación a Distancia, 1-24. es_ES
dc.relation.references http://www.um.es/ead/red/M11/3-MartinAlonso.pdf Consultado el 06.06.10 es_ES
dc.relation.references [fecha acceso: 26.05.10]. es_ES
dc.relation.references Mason, R. y Rennie, F. (2008). E-Learning and Social Networking Handbook. Resources for Higher Education. New York-London: Routledge-Taylor & Francis Group. es_ES
dc.relation.references Pérez Fernández, F. (2006). "Usos educativos de wikis". Escuela Abierta 9, 127-144. es_ES
dc.relation.references Ruth, A. y Houghton, L. (2009). "The wiki way of learning". En Australasian Journal of Educational Technology 25/2, 135-152. es_ES
dc.relation.references Tetard, F., Patokorpi, E. y Packalén, K. (2009). "Using wikis to support constructivist learning: a case study in university education settings". Proceedings of the 42nd Hawaii International Conference on System Sciences, 1-10. es_ES
dc.relation.references Trenti, G. (2009). "Using a Wiki to Evaluate Individual Contribution to a Collaborative Learning Project". En Journal of Computer Assisted Learning, 25(1), 43-55. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2729.2008.00276.x es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record