[EN] Currently, Doña Sancha’s Chamber is a space for exhibitions of the sumptuary collection of San Isidoro
Royal Collegiate Church in Leon. Thanks to the existing documentation in the archive in this
Institution, we ...[+]
[EN] Currently, Doña Sancha’s Chamber is a space for exhibitions of the sumptuary collection of San Isidoro
Royal Collegiate Church in Leon. Thanks to the existing documentation in the archive in this
Institution, we know that its whole perimeter was decorated with wall paintings in the 16th century.
Nowadays, the decoration of the upper part of the two arcosolia remain in situ but the rest of paintings
which decorated the walls as far as the line of impost were pulled out in 1964 and stored in the
Magdalene Chapel in the already mentioned Institution. This work is intended to formulate a proposal
of intervention both for the wall paintings that remain in situ and for the wall paintings that were
pulled out, which lack an architectural support to hold them up, and return this pictorial collection to
the historical and iconographic discourse which it had maintained for almost five centuries in the space
for which the paintings had been created.
[-]
[ES] La Cámara de Doña Sancha en la actualidad es el espacio expositivo de la colección sunturaria de la
Real Colegiata de San Isidoro de León. Gracias a la documentación existente en el archivo de esta
Institución, ...[+]
[ES] La Cámara de Doña Sancha en la actualidad es el espacio expositivo de la colección sunturaria de la
Real Colegiata de San Isidoro de León. Gracias a la documentación existente en el archivo de esta
Institución, sabemos que en el siglo XVI fue decorada con pinturas murales en todo su perímetro. Hoy
en día permanecen in situ la decoración de la parte superior de los dos arcosolios, el resto de las
pinturas que decoraban los muros hasta la línea de imposta fueron arrancadas en 1964 y almacenadas
en la capilla de la Magdalena de la citada Institución. Este trabajo trata de emitir una propuesta de
intervención tanto para las pinturas murales que permanecen in situ como para las pinturas murales
arrancadas que carecen de un soporte arquitectónico que las sustente y devolver a este conjunto
pictórico el discurso histórico e iconográfico que había mantenido durante casi cinco siglos en el
espacio para el cual habían sido creadas.
(español)
RESUMEN
Currently, Doña Sancha’s Chamber is a space
[-]
|