Resumen:
|
[EN] Recent years, the concept of competitiveness has gained significant importance in the context of an increasingly globalized economy. In this scenario, international wine markets have also undergone significant changes ...[+]
[EN] Recent years, the concept of competitiveness has gained significant importance in the context of an increasingly globalized economy. In this scenario, international wine markets have also undergone significant changes in its structure and in its performance that require appropriate tools in order to understand it. This paper analyses the current situation of these markets in terms of area, production, consumption and trade flows. It also assesses the competitive position of the Spanish wine industry shown by seven indicators of Revealed Comparative Advantage in relation with the main actors of the international wine market. Finally, it analyses cardinal, ordinal and dichotomous consistency in order to know which indicators are stable with each other -and therefore replaceable-, and which not, and therefore complementary in measuring the international competitiveness of the Spanish wine industry between 2000 and 2013.
[-]
[CA] Als últims anys, el concepte de competitivitat ha adquirit una importància rellevant en el marc de l’economia creixentment globalitzada. En aquest escenari, els mercats internacionals del vi també han patit canvis ...[+]
[CA] Als últims anys, el concepte de competitivitat ha adquirit una importància rellevant en el marc de l’economia creixentment globalitzada. En aquest escenari, els mercats internacionals del vi també han patit canvis importants en la seua estructura i en el seu comportament que requereixen ferramentes adequades per a la seua comprensió. El present treball analitza la situació actual d’aquests mercats en quan a superfície, producció, consum i fluixos de comerç. Així mateix, avalua la posició competitiva de la indústria espanyola del vi mitjançant set indicadors d’Avantatge Comparatiu Revelat respecte als principals actors en el mercat internacional del vi. Finalment, realitza un anàlisi de consistència cardinal, ordinal i dicotòmica amb la fi de conèixer quins indicadors dels proposats són estables entre sí -i per tant substituïbles-, i quins no, i per tant complementaris a l’hora de mesurar la competitivitat internacional de la indústria vinícola espanyola en el període comprès entre 2000 i 2013.
[-]
|