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dc.contributor.author | Fernández González, Herman Antonio | es_ES |
dc.contributor.author | Rubio Arjona, Lorenzo | es_ES |
dc.contributor.author | Rodrigo Peñarrocha, Vicent Miquel | es_ES |
dc.contributor.author | Reig, Juan | es_ES |
dc.date.accessioned | 2016-05-09T11:37:43Z | |
dc.date.available | 2016-05-09T11:37:43Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0123-921X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/63785 | |
dc.description.abstract | [ES] El artículo caracteriza las pérdidas de propagación experimentadas por el canal radio V2V (vehicular-to-vehicular) en un escenario suburbano en base a una campaña de medidas. Las medidas se han realizado a 5,9 GHz, correspondiente a la banda DSRC (Digital Short-Range Communications), y a 700 MHz, banda propuesta en Japón para las aplicaciones de tráfico inteligente (ITS, Intelligent Transportation Systems). | es_ES |
dc.description.abstract | [EN] The design of future vehicular communication systems is receiving considerable attention from the scientific community and also from standard organizations and vehicle manufacturers due to the introduction of intelligent transportation systems (ITS). These concepts bring potential applications for improving traveling conditions in terms of road safety, aiming at reducing the number of traffic accidents as well as providing easy traffic flow. Moreover; in order to design, evaluate and optimize ITS applications oriented towards vehicular safety and based on wireless systems; knowledge of the propagation channel is vital, in particular path-loss conditions. In this context, this paper analyzes path loss in terms of transmitter (Tx) and receiver (Rx) separation distance. The analysis is based on experimental channel measurements carried out at 700 MHz and 5,9 GHz. Values for the path loss exponent and the standard deviation of shadowing are reported and compared with other results published in the literature. The measurement campaign was conducted in a suburban area characterized by high-traffic density. | es_ES |
dc.description.sponsorship | Este trabajo ha sido financiado en parte por el Programa de Apoyo a la Investigación y Desarrollo de la Universitat Politècnia de València (PAID-05-11 Ref. 2702) y el Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación, Colciencias, de Colombia | |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Distrital Francisco Jose de Caldas University | es_ES |
dc.relation.ispartof | Tecnura | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | V2V propagation | es_ES |
dc.subject | Vehicular communications | es_ES |
dc.subject | Modeling | es_ES |
dc.subject | Propagation | es_ES |
dc.subject | Ad hoc vehicular networks | es_ES |
dc.subject | Vehicular channel | es_ES |
dc.subject | Canal radio V2V | es_ES |
dc.subject | Comunicaciones vehiculares | es_ES |
dc.subject | Modelado | es_ES |
dc.subject | Propagacion | es_ES |
dc.subject | Redes vehiculares ad hoc | es_ES |
dc.subject.classification | TEORIA DE LA SEÑAL Y COMUNICACIONES | es_ES |
dc.title | Caracterización de las pérdidas de propagación en el canal radio V2V para un escenario suburbano | es_ES |
dc.title.alternative | Path-Loss characterizacion of the V2V propagation channel in a suburban environment | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.14483/udistrital.jour.tecnura.2013.3.a06 | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/UPV//PAlD-05-11-2702/ | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Instituto Universitario de Telecomunicación y Aplicaciones Multimedia - Institut Universitari de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Comunicaciones - Departament de Comunicacions | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Fernández González, HA.; Rubio Arjona, L.; Rodrigo Peñarrocha, VM.; Reig, J. (2013). Caracterización de las pérdidas de propagación en el canal radio V2V para un escenario suburbano. Tecnura. 17(37):64-73. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.tecnura.2013.3.a06 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | S | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.tecnura.2013.3.a06 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 64 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 73 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 17 | es_ES |
dc.description.issue | 37 | es_ES |
dc.relation.senia | 249646 | es_ES |
dc.contributor.funder | Universitat Politècnica de València |