Resumen:
|
[EN] This document represents the written memory of the End of Master Project: Another way to look at it. Therefore, it presents all the theoretical, poetic and procedure information regarding our artistic-educational, ...[+]
[EN] This document represents the written memory of the End of Master Project: Another way to look at it. Therefore, it presents all the theoretical, poetic and procedure information regarding our artistic-educational, unpublished proposal, whose pedagogical contribution is based on the creation of the visual and plastic arts process.
We have substantiated the conceptual and procedural approach of the project with theoretical and practical work, carried out in the subjects of the Master in Artistic Production. The evolution of our artistic proceed, based on the referents studied, has allowed us to justify the importance of the creative action (knowing how to "see", experiment and express) in the comprehensive, critical and aesthetic development of the person.
Another way to see it proposes to link art, education and life, from the first stages of learning. Infant teachers should be responsible for this important task, and acquire artistic training specifically to facilitate and promote the creative development of children. It is only from the creative experience that the perceptual, intellectual, and aesthetic reflective capabilities of the creative process can be known and enhanced.
Another way to look at it proposes teachers to experience the creative process through the approach to contemporary and emerging arts, and provides them with strategies and resources to design their own artistic proposals.
[-]
[ES] Otra manera de verlo es un proyecto artístico con un enfoque pedagógico, que presentamos a los alumnos del Grado de Maestro en Educación Infantil, como una experiencia reflexiva y creadora de la que ellos son autores ...[+]
[ES] Otra manera de verlo es un proyecto artístico con un enfoque pedagógico, que presentamos a los alumnos del Grado de Maestro en Educación Infantil, como una experiencia reflexiva y creadora de la que ellos son autores y protagonista. Desde la práctica artística, interiorizan el valor de la acción creadora en el desarrollo integral de los niños y niñas.
A partir de la percepción, interpretación y representación del árbol, este proyecto propone pensar y cuestionar el paisaje cotidiano, para tomar consciencia de la realidad circunstante, posicionarse en ella y ,desde el reconocimiento de la identidad individual, contribuir a transformar la realidad colectiva.
Crear visual y plásticamente es imaginar pensar y valorar una idea pero también explorar, decidir y resolver cómo representarla para expresarla y compartirla. En Otra manera de verlo, tan importante es el planteamiento como el desarrollo y la resolución del proyecto, con el que los futuros maestros construyen su aprendizaje y desarrollan un pensamiento crítico, creativo y estético, al mismo tiempo que adquieren estrategias y recursos propios de una innovadora pedagogía artística.
[-]
|