Resumen:
|
[EN] Education is one of the most powerful tools available to societies and cultures to develop and flourish
peoples and communities. Right now there are severa! perspectives on the situation of education, as
Robinson ...[+]
[EN] Education is one of the most powerful tools available to societies and cultures to develop and flourish
peoples and communities. Right now there are severa! perspectives on the situation of education, as
Robinson and Freire approaches that evidence of the educationa l problems. Then we ana lyze the
educational program of the Dominican Republic Quisqueya aprende contigo, with reference to the
theory of Buen Vivir and their outlook for education, which provides a new innovative approach to
consider in this process elements. An example of these elements are the teaching value, knowledge
dialogue, student-centered education, sol idarity and power relations. This theory will be analyzed from
the perspective of some authors such as Alberto Acosta, Eduardo Galeano, Antonio Hidalgo, Eduardo
and Fernando Huanacuni Gudynas. This project QAC, the Dominican Republic this year aims to reduce
the illiteracy rate in the country of 9.7% in 2012, to 4%. It wi ll be done with the cooperation of the
entire literate population since the fourth year of high school, to technicians and professionals in any
area. In addition to this public policy and this theory, we will see the contextualize, the discussions
given in Latin America on education as some of its policies in education
[-]
[ES] La educación es uno de los instrumentos más potentes con que cuenta las sociedades y culturas para
desarrollar y florecer los pueblos y comunidades. Ahora mismo existen varias perspectivas sobre la
Situación de la ...[+]
[ES] La educación es uno de los instrumentos más potentes con que cuenta las sociedades y culturas para
desarrollar y florecer los pueblos y comunidades. Ahora mismo existen varias perspectivas sobre la
Situación de la educación, como los planteamientos de Robinson y Freire que evidencia parte de los
problemas educativos. A continuación, pretendemos analizar el programa educativo de la Republica
Dominicana ··Quisqueya aprende contigo··, tomando como referencia la teoría del Buen Vivir y su
perspectiva para la educación, que proporciona un nuevo planteamiento con elementos innovadores a
tomar en cuenta en este proceso. Un ejemplo de estos elementos son la valoración docente, el dialogo
de saberes, educación centrada en el alumno, la solidaridad y las relaciones de poder. Dicha teoría
será analizada desde la perspectiva de algunos autores como: Alberto Acosta, Eduardo Galeano,
Antonio Hidalgo, Eduardo Gudynas y Fernando Huanacuni. Con este proyecto QAC, la Republica
Dominicana pretende reducir para este año la tasa de analfabetismo del país del 9.7% en el 2012, a
un 4%. Se hará con la colaboración de toda la población alfabetizada desde el cuarto año de
secundaria, hasta técnicos y profesionales de cualquier área. Además de esta política pública y esta
teoría, veremos a modo de contextualización las discusiones dada en América Latina sobre la
RESUMEN
educación como también algunas de sus políticas en materia de educación.
[-]
|