Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Beltrán Meneu, María José | es_ES |
dc.contributor.author | Murillo Arcila, Marina | es_ES |
dc.date.accessioned | 2016-09-15T10:06:48Z | |
dc.date.available | 2016-09-15T10:06:48Z | |
dc.date.issued | 2016-01-21 | |
dc.identifier.issn | 1988-3145 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/69658 | |
dc.description.abstract | [EN] We present an example of how we can introduce basic concepts on Linear Algebra in a first course of an Engineering School. We use the RGB pattern color which allows us to decompose a color into three primary colors (namely, red, green, blue). By using this model we give a natural connexion between the additivity of the color decomposition and the notions on linear algebra (as vector space, linear combination and convex linear span of vectors). To visualize these connexions we use Geogebra. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En este trabajo se presenta un ejemplo de cómo introducir conceptos básicos de Álgebra Lineal en un primer curso de Ingeniería a partir del modelo de color RGB basado en la síntesis aditiva de los tres colores de luz primarios rojo, verde y azul. Utilizando este modelo se pretende establecer una conexión entre la obtención de colores por adición y los conceptos matemáticos de espacio vectorial, combinación lineal de vectores y envoltura convexa. Para visualizar esta conexión nos ayudamos del software Geogebra. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Linear Algebra | es_ES |
dc.subject | Álgebra lineal | es_ES |
dc.subject | Combinación lineal | es_ES |
dc.subject | Modelización matemática | es_ES |
dc.subject | Modelo de color RGB | es_ES |
dc.subject | Linear combination | es_ES |
dc.subject | Mathematical modelling | es_ES |
dc.subject | RGB pattern color | es_ES |
dc.title | Coloreando el Álgebra Lineal | es_ES |
dc.title.alternative | Coloring Linear Algebra | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2016-09-14T10:45:40Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2016.3909 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Instituto Universitario de Matemática Pura y Aplicada - Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Matemática Aplicada - Departament de Matemàtica Aplicada | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Beltrán Meneu, MJ.; Murillo Arcila, M. (2016). Coloreando el Álgebra Lineal. Modelling in Science Education and Learning. 9(1):25-34. https://doi.org/10.4995/msel.2016.3909 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2016.3909 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 25 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 34 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 9 | |
dc.description.issue | 1 | |
dc.description.references | Dubinsky, E., McDonald, M., APOS: a constructivist theory of learning. In D. Holton(Ed.), The teaching and learning of mathematics at university level: An ICMI study,(pp. 275282). Kluwer Academic Publishers (2001). | es_ES |
dc.description.references | Eguiluz, J., Introducción a CSS, Capítulo 3, Librosweb (2001). | es_ES |
dc.description.references | Gravemeijer, K. (1999). How Emergent Models May Foster the Constitution of Formal Mathematics. Mathematical Thinking and Learning, 1(2), 155-177. doi:10.1207/s15327833mtl0102_4 | es_ES |
dc.description.references | Lay, D.C., Linear algebra and its applications. Pearson Education (1994). | es_ES |