Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Aymerich Restoy, Àngels![]() |
es_ES |
dc.contributor.author | Albarracín Gordo, Lluís![]() |
es_ES |
dc.date.accessioned | 2016-09-15T10:11:41Z | |
dc.date.available | 2016-09-15T10:11:41Z | |
dc.date.issued | 2016-01-21 | |
dc.identifier.issn | 1988-3145 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/69660 | |
dc.description.abstract | [EN] In this paper we present the qualitative analysis of the modelling process ofa 15-16 years old students teams working in a statistics activity with real data. We identify the di erent phases of the modelling process using the modelling cycle proposed by (Blum, Leiss, 2007) and we discuss the results from the perspective of the di culties founded during the analysis and the complexity of the modelling process analyze | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En este artículo presentamos un analisis cualitativo del proceso de modelizacion de un grupo de trabajo formado por alumnos de 15-16 años trabajando en una actividad estadística con datos reales.En concreto, identicamos las fases del proceso de modelizacion siguiendo el ciclo de modelizacion de Blum and LeiB (2007) y discutimos los resultadosdesde la perspectiva de las dicultades encontradas durante el analisis y la complejidad del proceso de modelizacion analizado | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Mathematical modelling | es_ES |
dc.subject | Secondary school | es_ES |
dc.subject | Modelling cycle | es_ES |
dc.subject | Statistics | es_ES |
dc.subject | Modelización matemática | es_ES |
dc.subject | Educación Secundaria | es_ES |
dc.subject | Ciclo de modelización | es_ES |
dc.subject | Estadística | es_ES |
dc.title | Complejidad en el proceso de modelización de una tarea estadística | es_ES |
dc.title.alternative | Complexity in the modelling process of a statistics task | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2016-09-14T10:45:43Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2016.4121 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Aymerich Restoy, À.; Albarracín Gordo, L. (2016). Complejidad en el proceso de modelización de una tarea estadística. Modelling in Science Education and Learning. 9(1):5-24. https://doi.org/10.4995/msel.2016.4121 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2016.4121 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 5 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 24 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 9 | |
dc.description.issue | 1 | |
dc.description.references | Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2013). Problemas de estimación de magnitudes no alcanzables: una propuesta de aula a partir de los modelos generados por los alumnos. Modelling in Science Education and Learning, 6, 33. doi:10.4995/msel.2013.1836 | es_ES |
dc.description.references | Albarracín, L., & Gorgorió, N. (2014). Devising a plan to solve Fermi problems involving large numbers. Educational Studies in Mathematics, 86(1), 79-96. doi:10.1007/s10649-013-9528-9 | es_ES |
dc.description.references | Arleback, J. B. (2009). On the use of realistic fermi problems for introducing mathematical modelling in school. The Mathematics Enthusiast, 6 (3), 331-364. | es_ES |
dc.description.references | Barbosa, J. C. (2009). Modelagem e modelos matematicos na educac~ao cientca. Alexandria: Revista de Educaçao em Ciencia e Tecnologia, 2 (2), 69-85. | es_ES |
dc.description.references | Batanero, C. (2000). Hacia donde va la educación estadística. Blaix, 15 (2), 13. | es_ES |
dc.description.references | Blum, W. (2002). Educational Studies in Mathematics, 51(1/2), 149-171. doi:10.1023/a:1022435827400 | es_ES |
dc.description.references | Blum, W., & LeiB, D. (2007). Mathematical modelling (ictma 12): Education, engineering and economics. In W. B. S. K. C. Haines P. L. Galbraith (Ed.), (pp. 222-231). Elsevier. | es_ES |
dc.description.references | Ferri, R. B. (2006). Theoretical and empirical differentiations of phases in the modelling process. ZDM, 38(2), 86-95. doi:10.1007/bf02655883 | es_ES |
dc.description.references | Gal, I. (2002). Adults’ Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25. doi:10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x | es_ES |
dc.description.references | Geiger, V. (2011). Factors Affecting Teachers’ Adoption of Innovative Practices with Technology and Mathematical Modelling. Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling, 305-314. doi:10.1007/978-94-007-0910-2_31 | es_ES |
dc.description.references | Lesh, R. (2010). Tools, researchable issues & conjectures for investigating what it means to understand statistics (or other topics) meaningfully. Journal of Mathematical Modelling and Application, 1 (2), 16-48. | es_ES |
dc.description.references | Lesh, R., & Harel, G. (2003). Problem Solving, Modeling, and Local Conceptual Development. Mathematical Thinking and Learning, 5(2-3), 157-189. doi:10.1080/10986065.2003.9679998 | es_ES |
dc.description.references | Levitt, S. D., & Dubner, S. J. (2005). Freakonomics: A rogue economist explores the hidden side of everything (Vol. 61). William Morrow. | es_ES |
dc.description.references | NCTM. (2003). Principios y estandares para la educacion matematicas. Sevilla: SAEM Thales. | es_ES |
dc.description.references | Palm, T. (2007). Impact of authenticity on sense making in word problem solving. Educational Studies in Mathematics, 67(1), 37-58. doi:10.1007/s10649-007-9083-3 | es_ES |
dc.description.references | Perrenet, J., & Zwaneveld, B. (2012). The many faces of the mathematical modeling cycle. Journal of Mathematical Modelling and Application, 1 (6), 3-21. | es_ES |
dc.description.references | Pollak, H. O. (1979). The interaction between mathematics and other school subjects. New Trends in Mathematics Teaching IV, Paris. | es_ES |
dc.description.references | Sol, M., Giménez, J., & Rosich, N. (2011). Trayectorias modelizadoras en la ESO. Modelling in Science Education and Learning, 4, 329. doi:10.4995/msel.2011.3100 | es_ES |
dc.description.references | Villa-Ochoa, J., Bustamante, C., & Berrio, M. (2010). Sentido de realidad en la modelacion matematica. ALME 23. Comite Latinoamericano de Matematica Educativa-Colegio Mexicano de Matematica Educativa. | es_ES |
dc.description.references | Vorhölter, K., Kaiser, G., & Borromeo Ferri, R. (2014). Modelling in Mathematics Classroom Instruction: An Innovative Approach for Transforming Mathematics Education. Advances in Mathematics Education, 21-36. doi:10.1007/978-3-319-04993-9_3 | es_ES |