Resumen:
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[ES] Para la evaluación de productos en la industria, el análisis descriptivo es el método que más se utiliza dentro de las técnicas de análisis sensorial. Se emplea para el desarrollo de nuevos productos, el control de calidad, así como en la investigación de mercados. Estos métodos clásicos de análisis sensorial descriptivo requieren de un extenso entrenamiento de catadores, siendo su formación muy costosa en recursos y tiempo. En consecuencia, estas técnicas no son muy aplicables en ciertas industrias, en donde la caracterización sensorial la realizan los propios tecnólogos.
La metodología de preguntas CATA podría ser una alternativa útil para realizar la caracterización sensorial debido a que ha sido reportado como un método rápido y simple para obtener información precisa acerca de la percepción de los consumidores sobre las características sensoriales de los productos, teniendo menos influencia sobre la aceptabilidad que las escalas de adecuación o de intensidad y brindando resultados confiables y estables.
El objetivo de este estudio es utilizar la metodología preguntas Check All That Apply (CATA) para detectar diferencias en la percepción de los consumidores en determinados entornos sensoriales.
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[EN] Information about the sensory characteristics of foods and beverages is critical for the successful development and marketing of new products. This type of information has been traditionally obtained using descriptive ...[+]
[EN] Information about the sensory characteristics of foods and beverages is critical for the successful development and marketing of new products. This type of information has been traditionally obtained using descriptive sensory analysis with trained panels. This methodology is expensive and time-consuming, in part because of the fact that the vocabulary and associated panel training must be adapted to each type of product. Thus, it is difficult for industry, which oftentimes technologists have resource and time constraints, routinely to apply descriptive sensory analysis in the product development process.
Check-all-that-apply (CATA) questions, which are among the group of approaches that has been gaining in popularity, is the focus of this research. It is not a new method per se, but a versatile multiple choice question format that is being increasingly applied for a range of different purposes in sensory and consumer science. Briefly, respondents are presented with an object to be evaluated (i.e. a food or beverage product) and a list of terms by which to characterize it. Their task is simply to select all the terms that they consider appropriate, and the relevance of each response option is determined by calculating its frequency of use.
The goal of this study is to use CATA methodology in order to detected differences in consumer perception using certain sensorial surroundings.
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