Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Cárcamo, Andrea![]() |
es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-04-20T09:34:38Z | |
dc.date.available | 2017-04-20T09:34:38Z | |
dc.date.issued | 2017-01-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/79847 | |
dc.description.abstract | [EN] The aim of this paper is to present a proposal for teaching linear algebra based on heuristicof emergent models and mathematical modelling. This proposal begins with a problematicsituation related to the creation and use of secure passwords, which leads rst-year stu-dents of engineering toward the construction of the concepts of spanning set and span.The proposal is designed from the results of the two cycles of experimentation teaching,design-based research, which give evidence that allows students to progress from a situa-tion in a real context to the concepts of linear algebra. This proposal, previously adapted,could have similar results when applied to another group of students. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El objetivo de este artículo es presentar una propuesta de enseñanza para álgebra lineal fundamentada en la heurística de los modelos emergentes y la modelización matemática. Ésta comienza con una situación problemática relacionada con el uso de contraseñas seguras, la que introduce a los estudiantes de primer año de ingeniería en la construcción de los conceptos de conjunto generador y espacio generado. La propuesta se diseña a partir de los resultados de los dos primeros ciclos de experimentación de enseñanza, de una investigación basada en el diseño, que dan evidencias que permite a los estudiantes progresar de una situación en contexto real hacia los conceptos de álgebra lineal. Esta propuesta, previamente adaptada, podría tener resultados similares al aplicarse con otro grupo de estudiantes. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Modelización matemática | es_ES |
dc.subject | Modelos emergentes | es_ES |
dc.subject | Conjunto generador | es_ES |
dc.subject | Espacio generado | es_ES |
dc.subject | Innovación docente | es_ES |
dc.subject | Mathematical modelling | es_ES |
dc.subject | Emergent models | es_ES |
dc.subject | Spanning set | es_ES |
dc.subject | Teaching innovation | es_ES |
dc.title | El uso de contraseñas para introducir los conceptos de conjunto generador y espacio generado | es_ES |
dc.title.alternative | The use of passwords to introduce theconcepts of spanning set and span | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2017-04-20T09:07:12Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2017.5949 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Cárcamo, A. (2017). El uso de contraseñas para introducir los conceptos de conjunto generador y espacio generado. Modelling in Science Education and Learning. 10(1):101-112. https://doi.org/10.4995/msel.2017.5949 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2017.5949 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 101 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 112 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 10 | |
dc.description.issue | 1 | |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.description.references | Alsina, C. (s. f.). Teaching Applications and Modelling at Tertiary Level. New ICMI Study Series, 469-474. doi:10.1007/978-0-387-29822-1_53 | es_ES |
dc.description.references | Bakker, A., & van Eerde, D. (2014). An Introduction to Design-Based Research with an Example From Statistics Education. Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education, 429-466. doi:10.1007/978-94-017-9181-6_16 | es_ES |
dc.description.references | Barquero, B. (2009). Ecología de la Modelización Matemática en la ense-anza universitaria de las Matemáticas. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona. | es_ES |
dc.description.references | Blum, W., & Leiß, D. (2007). How do Students and Teachers Deal with Modelling Problems? Mathematical Modelling, 222-231. doi:10.1533/9780857099419.5.221 | es_ES |
dc.description.references | Calabuig, J. M., Garcia Raffi, L. M., & Sánchez-Perez, E. A. (2015). Á́lgebra lineal y descomposición en valores singulares. Modelling in Science Education and Learning, 8(2), 133. doi:10.4995/msel.2015.4010 | es_ES |
dc.description.references | Burkhardt, H. (2006). Modelling in Mathematics Classrooms: reflections on past developments and the future. ZDM, 38(2), 178-195. doi:10.1007/bf02655888 | es_ES |
dc.description.references | Cárcamo Bahamonde, A., Gómez Urgelles, J., Fortuny Aymemí, J. (2016). Mathematical Modelling in Engineering: A Proposal to Introduce Linear Algebra Concepts. Journal of Technology and Science Education (JOTSE), 6(1), 62-70. | es_ES |
dc.description.references | Dorier, J. L., Sierpinska, A. (2001). Research into the teaching and learning of linear algebra. In The Teaching and Learning of Mathematics at University Level (pp. 255-273). Springer Netherlands. | es_ES |
dc.description.references | Gravemeijer, K. (1999). How Emergent Models May Foster the Constitution of Formal Mathematics. Mathematical Thinking and Learning, 1(2), 155-177. doi:10.1207/s15327833mtl0102_4 | es_ES |
dc.description.references | Gravemeijer, K. (2002). Emergent modeling as the basis for an instructional sequence on data analysis. In Proceedings of the 6th International Conference on Teaching Statistics. | es_ES |
dc.description.references | Gravemeijer, K., & Stephan, M. (2002). Emergent Models as an Instructional Design Heuristic. Symbolizing, Modeling and Tool Use in Mathematics Education, 145-169. doi:10.1007/978-94-017-3194-2_10 | es_ES |
dc.description.references | Kaiser, G. (2009). Introduction: ICTMA and the Teaching of Modeling and Applications. Modeling Students’ Mathematical Modeling Competencies, 1-2. doi:10.1007/978-1-4419-0561-1_1 | es_ES |
dc.description.references | Nardi, E. (1997). El encuentro del matemático principiante con la abstracción matemática: una imagen conceptual de los conjuntos generados en el análisis vectorial. Educación Matemática, 9(1), 47-60. | es_ES |
dc.description.references | Stewart, S., & Thomas, M. O. J. (2010). Student learning of basis, span and linear independence in linear algebra. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 41(2), 173-188. doi:10.1080/00207390903399620 | es_ES |
dc.description.references | Simon, M. A. (1995). Reconstructing Mathematics Pedagogy from a Constructivist Perspective. Journal for Research in Mathematics Education, 26(2), 114. doi:10.2307/749205 | es_ES |
dc.description.references | Trigueros, G. (2009). El uso de la modelación en la ense-anza de las matemáticas. Innovación Educativa, 9 (46), 75-87. | es_ES |
dc.description.references | Trigueros, M., & Possani, E. (2013). Using an economics model for teaching linear algebra. Linear Algebra and its Applications, 438(4), 1779-1792. doi:10.1016/j.laa.2011.04.009 | es_ES |