Adey P. (2004). The professional development of teachers: practice and theory. Kluwer: New York.
Alvarez J. F., Gisbert M. (2015). Grado de alfabetización informacional del profesorado de Secundaria en Espa-a: Creencias y autopercepciones. Comunicar, 45, 187-194.
Area, M., & Guarro, A. (2012). La alfabetización informacional y digital: fundamentos pedagógicos para la enseñanza y el aprendizaje competente. Revista española de Documentación Científica, 35(monografico), 46-74. doi:10.3989/redc.2012.mono.977
[+]
Adey P. (2004). The professional development of teachers: practice and theory. Kluwer: New York.
Alvarez J. F., Gisbert M. (2015). Grado de alfabetización informacional del profesorado de Secundaria en Espa-a: Creencias y autopercepciones. Comunicar, 45, 187-194.
Area, M., & Guarro, A. (2012). La alfabetización informacional y digital: fundamentos pedagógicos para la enseñanza y el aprendizaje competente. Revista española de Documentación Científica, 35(monografico), 46-74. doi:10.3989/redc.2012.mono.977
Bain K. (2005). Lo que hacen los mejores profesores de universidad. Publicaciones de la Universidad de Valencia: Valencia.
Barak, M. (2013). Closing the Gap Between Attitudes and Perceptions About ICT-Enhanced Learning Among Pre-service STEM Teachers. Journal of Science Education and Technology, 23(1), 1-14. doi:10.1007/s10956-013-9446-8
Bell, B., & Gilbert, J. (1994). Teacher development as professional, personal, and social development. Teaching and Teacher Education, 10(5), 483-497. doi:10.1016/0742-051x(94)90002-7
Bishop K., Denley P. (2008). Learning Science Teaching. Open University Press: Buckingham.
Brígido, M., Borrachero, A. B., Bermejo, M. L., & Mellado, V. (2013). Prospective primary teachers’ self-efficacy and emotions in science teaching. European Journal of Teacher Education, 36(2), 200-217. doi:10.1080/02619768.2012.686993
Chevallard Y. (1991). La transposición didáctica. AIQUE: Argentina.
Childs, P. E. (2009). Improving chemical education: turning research into effective practice. Chemistry Education Research and Practice, 10(3), 189. doi:10.1039/b914496j
Contreras, J. (1997). La autonomía del profesorado. Ediciones Morata: Madrid.
Copello M. I., Sanmartí N. (2001). Fundamentos de un modelo de formación permanente del profesorado de ciencias centrado en la reflexión dialógica sobre las concepciones y las prácticas. Ense-anza de las Ciencias, 19(2), 269-283.
Corrigan, D., Dillon, J., & Gunstone, R. (Eds.). (2011). The Professional Knowledge Base of Science Teaching. doi:10.1007/978-90-481-3927-9
Darling-Hammond, L. (2000). Teacher Quality and Student Achievement. education policy analysis archives, 8, 1. doi:10.14507/epaa.v8n1.2000
Dillon J. (2010). Towards the professional development of science teachers. International Seminar, Professional Reflections. National Science Learning Centre. York.
Eilks, I., & Hofstein, A. (Eds.). (2015). Relevant Chemistry Education. doi:10.1007/978-94-6300-175-5
Ellis, R. A. (2004). University student approaches to learning science through writing. International Journal of Science Education, 26(15), 1835-1853. doi:10.1080/0950069042000243772
Ferrández R., Sánchez L. (2014). Competencias docentes en secundaria. Análisis de perfiles de profesorado. Relieve. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 20 (1), 1-17.
Friedrichsen, P., Driel, J. H. V., & Abell, S. K. (2010). Taking a closer look at science teaching orientations. Science Education, 95(2), 358-376. doi:10.1002/sce.20428
Furió C. J. (1994). Tendencias actuales en la formación del profesorado de ciencias. Ense-anza de las Ciencias, 12 (2), 188-199.
Garritz A., Trinidad-Velasco R. (2004). El conocimiento pedagógico del contenido. Educación Química, 15 (2), 98-102.
Gess-Newsom J., Lederman N. (1999). Examining Pedagogical Content Knowledge: The Construct and its Implications for Science Education. Kluwer: Dordrecht.
Gil D. (1991). ¿Qué debemos saber y saber hacer los profesores de ciencias? Ense-anza de las Ciencias, 9 (1), 69-77.
Grizzle A., Wilson C. (2011). Alfabetización Mediática e informacional: Curriculum para profesores. UNESCO.
Guisasola J., Furió C., Cebeiro M. (2008). Science Education Based on Developing Guided Research. En: Thomase, M. V. (Ed.). Science Education in Focus. New York: Nova Science Publishers, Inc., p. 173-202.
Hargreaves, A. (1998). The emotional politics of teaching and teacher development: with implications for educational leadership. International Journal of Leadership in Education, 1(4), 315-336. doi:10.1080/1360312980010401
Harris, J., Mishra, P., & Koehler, M. (2009). Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types. Journal of Research on Technology in Education, 41(4), 393-416. doi:10.1080/15391523.2009.10782536
Hattie J.A.C. (2003). Teachers make a difference: What is the research evidence? Paper presented at the Building Teacher Quality: What does the research tell us? ACER Research Conference, Melbourne, Australia.
Kennedy, A. (2005). Models of Continuing Professional Development: a framework for analysis. Journal of In-service Education, 31(2), 235-250. doi:10.1080/13674580500200277
Koehler M. J., Mishra P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
Koehler M. J., Mishra P., Cain W. (2015). ¿Qué son los Saberes Tecnológicos y Pedagógicos del Contenido (TPACK)? Virtualidad, Educación y Ciencia, 6(10), 9-23.
Lachner, A., Jarodzka, H., & Nückles, M. (2016). What makes an expert teacher? Investigating teachers’ professional vision and discourse abilities. Instructional Science, 44(3), 197-203. doi:10.1007/s11251-016-9376-y
Lemke J. L. (1990). Talking science. Language, learning and values. Ablex Publlishing: New Jersey.
Lourcks-Horsley S., Stile K. E., Mundry S., Love N., Hewson P. W. (2010). Designing Professional Development for Teachers of Science and Mathematics. Corwin: Thousand Oaks.
Mellado V. (2003). Cambio didáctico del profesorado de ciencias experimentales y filosofía de la ciencia. Ense-anza de las Ciencias, 21(3), 343-358.
Mercer *, N., Dawes, L., Wegerif, R., & Sams, C. (2004). Reasoning as a scientist: ways of helping children to use language to learn science. British Educational Research Journal, 30(3), 359-377. doi:10.1080/01411920410001689689
Osborne, J. (2002). Science Without Literacy: A ship without a sail? Cambridge Journal of Education, 32(2), 203-218. doi:10.1080/03057640220147559
Osborne, J., Simon, S., & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049-1079. doi:10.1080/0950069032000032199
Perrenoud P. (2004). Diez nuevas competencias para ense-ar. Barcelona: Graó.
Porlán R., Rivero A., Martín del Pozo R. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: teoría, métodos e instrumentos. Ense-anza de las Ciencias, 15(2), 155-171.
Porlán R., Martín del Pozo R. (2002). Spanish teachers' epistemological and scientific conceptions: implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 25(2/3), 151-169.
Quílez J. (2016a). ¿Es el profesor de Química también profesor de Lengua? Educación Química, 27(2), 105-114.
Quílez J. (2016b). El lenguaje de la ciencia como obstáculo de aprendizaje de los conocimientos científicos y propuestas para superarlo. Revista Brasileira de Pesquisa em Educaçao em Ciencias, 16(2), 449-476.
Riess, F. (2000). Science and Education, 9(4), 327-331. doi:10.1023/a:1008712329753
Sarramona J. (2007). Las competencias profesionales del profesorado de secundaria. Estudios sobre Educación, 12, 31-40.
SHULMAN, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. doi:10.3102/0013189x015002004
Shulman, L. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. doi:10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
Talanquer V. (2004). Formación docente: ¿Qué conocimiento distingue a los buenos maestros de química? Educación Química, 15 (1), 60-66.
TOOM, A., KYNÄSLAHTI, H., KROKFORS, L., JYRHÄMÄ, R., BYMAN, R., STENBERG, K., … KANSANEN, P. (2010). Experiences of a Research-based Approach to Teacher Education: suggestions for future policies. European Journal of Education, 45(2), 331-344. doi:10.1111/j.1465-3435.2010.01432.x
UNESCO (2008). ICT Competency Standards for Teachers. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Van Assche, F., Anido, L., Griffiths, D., Lewin, C., & McNicol, S. (Eds.). (2015). Re-engineering the Uptake of ICT in Schools. doi:10.1007/978-3-319-19366-3
Van Driel J. H., de Jong O. (2015). Empowering Chemistry Teachers' Learning: Practices and New Challenges. En García-Martínez, J. y Serrano-Torregrosa, E. (Eds.). Chemistry Education. Best Practices, Opportunities and Trends. pp. 99-122. Wiley: Weinheim.
Van Driel, J. H., Jong, O. D., & Verloop, N. (2002). The development of preservice chemistry teachers’ pedagogical content knowledge. Science Education, 86(4), 572-590. doi:10.1002/sce.10010
Vázquez B., Jiménez R., Mellado V. (2010). Los obstáculos para el desarrollo profesional de una profesora de secundaria en ciencias experimentales. Ense-anza de las Ciencias, 28(3), 417-432.
Vedder-Weiss, D., & Fortus, D. (2010). Adolescents’ Declining Motivation to Learn Science: Inevitable or Not? Journal of Research in Science Teaching, 48(2), 199-216. doi:10.1002/tea.20398
Vygotsky L. (1995). Pensamiento y Lenguaje. Paidós: Madrid.
Wellington J., Osborne J. (2001). Language and Literacy in Science Education. Open University Press: Buckingham.
Wells, G. (1999). Dialogic Inquiry. doi:10.1017/cbo9780511605895
[-]