Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Varela-Crespo, L. | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-05-12T10:24:40Z | |
dc.date.available | 2017-05-12T10:24:40Z | |
dc.date.issued | 2016-12-30 | |
dc.identifier.issn | 1887-4592 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/81058 | |
dc.description.abstract | [EN] The initial training of Social Education professionals, in a historical moment in which the new four-year University Degree has been fully implemented in a significant number of Spanish universities, entails the strengthening and recovery of teaching methods that enable students to achieve meaningful learning. At a time when “instant” and easily acquired learning has significantly replaced other learning processes that required a slower and more considered pace, it is essential to build theoretical knowledge that helps students to understand and act in the world in which they live.The text that is presented reflects a study of Paulo Freire’s pedagogical thinking, carried out within the framework of the course “Educational Theories and Institutions” of the Degree in Social Education from the Faculty of Science Education (Ourense) of the University of Vigo, during the first term of the academic year 2013-2014. The goals of this experience were: to promote team reading and study habits; to discuss Paulo Freire’s conception of education; to encourage research attitude and the capacity to analyse information considering the different contexts in which the selected topics are addressed. Specifically, the reading seminar allowed us to work in depth on specific topics related to the building of youth condition in the Spanish society, encouraging students to engage in discussion, reflect and exchange ideas and pedagogical knowledge in the classroom. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] La formación inicial de los profesionales de la Educación Social en un momento histórico en que se ha completado la implantación del Grado en un número importante de Universidades españolas, exige potenciar y recuperar metodologías docentes que posibiliten conseguir un aprendizaje significativo de los estudiantes. En una época en que el aprendizaje “instantáneo” y de fácil adquisición ha sustituido en gran medida a aquellos procesos formativos que exigían ritmos más pausados y reflexionados, la construcción de conocimiento teórico que ayude al alumnado a comprender y actuar en el mundo en el que vive resulta indispensable.El texto que se presenta recoge la experiencia de estudio del pensamiento pedagógico de Paulo Freire llevada a cabo en la materia de “Teorías e instituciones educativas” del Grado en Educación Social en la Facultad de Ciencias de la Educación (Ourense) de la Universidad de Vigo, durante el primer cuatrimestre del curso 2013-2014. Los objetivos de esta experiencia se centraron en: promover el hábito de lectura y estudio en equipo; discutir la concepción de educación presentada por Paulo Freire; estimular la actitud investigadora y la capacidad de analizar información considerando los diferentes contextos en los que pueden ser abordadas las temáticas seleccionadas. En concreto, el seminario de lectura desarrollado posibilitó trabajar en profundidad temas específicos relacionados con la construcción de la condición juvenil en la sociedad española, estimulando al alumnado al debate, la reflexión y el intercambio de ideas y conocimientos pedagógicos en el aula. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | REDU. Revista de Docencia Universitaria | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Teoría de la educación | es_ES |
dc.subject | Seminario | es_ES |
dc.subject | Educación social | es_ES |
dc.subject | Método de enseñanza | es_ES |
dc.subject | Teoría crítica | es_ES |
dc.subject | Enseñanza superior | es_ES |
dc.subject | Juventud | es_ES |
dc.subject | Educational theory | es_ES |
dc.subject | Seminar | es_ES |
dc.subject | Community education | es_ES |
dc.subject | Teaching method | es_ES |
dc.subject | Critical theory | es_ES |
dc.subject | Higher education | es_ES |
dc.subject | Youth | es_ES |
dc.title | El seminario de lectura en Educación Social: la juventud y el pensamiento pedagógico de Paulo Freire | es_ES |
dc.title.alternative | The reading seminar in Social Education:the youth and Paulo Freire’s pedagogical thinking | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2017-05-12T09:48:34Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/redu.2016.5699 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Varela-Crespo, L. (2016). El seminario de lectura en Educación Social: la juventud y el pensamiento pedagógico de Paulo Freire. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 14(2):103-118. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5699 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/redu.2016.5699 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 103 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 118 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 14 | |
dc.description.issue | 2 |