Resumen:
|
[EN] This contribution presents an innovative teaching experience dedicated to developing core competencies in the university student by activating educational practices and evaluation procedures that seek to promote ...[+]
[EN] This contribution presents an innovative teaching experience dedicated to developing core competencies in the university student by activating educational practices and evaluation procedures that seek to promote and maximize various competitions. This experiencie has been implemented in different degrees of the University of Valencia during the academic years 2011-12, 2012-13, 2013-14 and 2014-15. Participating in the study 1285 students through accidental sampling accessibility. After developing a survey methodology based on descriptive-exploratory analyzes data collected allow us to know what is the degree of control perceived by university students around the following core competencies: application of knowledge, reasoning, problem solving, analysis information, communication, autonomous learning, ethical sense, creativity, teamwork and evaluation. All this in order to move forward in improving the procedures for evaluating learning of college students. As conclusions of the study is drawn that no relevant differences were found in gender of students, the university is considered less able to identify their own training needs and management of educational strategies for the autonomous training and in coping with the activities of an original and innovative way, among others.
[-]
[ES] Esta contribución presenta una experiencia de innovación docente dedicada al desarrollo de competencias básicas en el estudiante universitario mediante la activación de prácticas educativas y procedimientos evaluativos ...[+]
[ES] Esta contribución presenta una experiencia de innovación docente dedicada al desarrollo de competencias básicas en el estudiante universitario mediante la activación de prácticas educativas y procedimientos evaluativos que buscan promover y maximizar diversas competencias. Dicha investigación ha sido implementada en distintas titulaciones de la Universitat de València durante los cursos académicos 2011-12, 2012-13, 2013-14 y 2014-15. Participan en el estudio 1285 estudiantes a través de un muestreo accidental por accesibilidad. Tras el desarrollo de una metodología de encuesta basada en análisis descriptivos-exploratorios los datos recabados nos permiten conocer cuál es el grado de dominio percibido por los jóvenes universitarios en torno a las siguientes competencias básicas: aplicación de conocimientos, argumentación, resolución de problemas, análisis de información, comunicación, aprendizaje autónomo, sentido ético, creatividad, trabajo en equipo y evaluación. Como conclusiones del estudio se extrae que no se aprecian diferencias relevantes en cuanto al sexo de los estudiantes, que los universitarios se consideran menos capaces en la identificación de las propias necesidades formativas y en la gestión de estrategias educativas para la formación autónoma, así como en el afrontamiento de las actividades de una forma original y novedosa, entre otras.
[-]
|