Resumen:
|
[EN] This Master Thesis introduced is classified in the training and practice in Art Therapy of the Master in Art Therapy and Artistic Education for the Social Inclusion.
This project isdeveloped from January '13 to ...[+]
[EN] This Master Thesis introduced is classified in the training and practice in Art Therapy of the Master in Art Therapy and Artistic Education for the Social Inclusion.
This project isdeveloped from January '13 to May of the same year. It is a part of a well defined context: Coloured beds research project, developed in 2010 in the Pediatric Area of the University Hospital Puerta de Hierro, Majadahonda ( Madrid). The outline thesis aims to explore the advantage of using the artistic speech in order to understand the art therapeutic process. Considering the fact that therapeutic process are developed attending the language and the artistic projects as a priority, providing resources that ease the adjustment and efectiveness of art as a therapeutic procedure. For this, a "Arts Based Research" (ABR) is set out, an artistic creation is developed by the art therapist in parallel to the art therapeutic procedure, which is useful as a exploratory way to understand and go into detail about the context reality. From the representation concept is a way in which the art therapist gives sense to the sessions, contemplating the results and the analysis of the research through the plastic work and visual narratives. For this research we worked with two different researcher roles; art therapist and creative. It is important to distinguish between these roles in order to ensure appropriate interventions are delivered in a timely manner. This would allow them to enrich and make distinguishable connections between them. The result of this research was useful in clarifying that the artistic process, of a specific case, can help to understand and interrogate the art therapeutic procedure and therefore, to better understand the children and parents mood, promoting a change of the attentional focus from the hand of the art therapist, more adaptes to the patients reality.
[-]
[ES] La tesis de máster que se presenta esta enmarcada en la formación y prácticas en arteterapia del Máster de Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social.Este proyecto que se desarrolla, entre enero y mayo ...[+]
[ES] La tesis de máster que se presenta esta enmarcada en la formación y prácticas en arteterapia del Máster de Arteterapia y Educación Artística para la Inclusión Social.Este proyecto que se desarrolla, entre enero y mayo de 2013, se encuadra dentro de un contexto bien definido: el Proyecto de Investigación Camas de Colores, que se desarrolla desde el año 2010 en el Área de Pediatría del Hospital Universitario Puerta de Hierro de Majadahonda (Madrid). La tesis planteada se dirige a explorar la conveniencia de utilizar el discurso artístico como vía comprensiva del proceso arteterapéutico. Considerando el hecho de que los procesos arteterapéuticos se desarrollan prioritariamente atendiendo al lenguaje y los procesos artísticos, aportando recursos que facilitan el ajuste y efectividad de la intervención arteterapéutica. Para ello se plantea una “Investigación Basada en las Artes” (IBA) dónde se elabora una creación artística por parte de la arteterapeuta en paralelo a la intervención arteterapeutica, que sirve como vía exploratoria para comprender y profundizar en la realidad del contexto. Se parte del concepto de representación, como forma en que la arteterapeuta da sentido a las sesiones, planteando los resultados y análisis de la investigación a través de la obra plástica y de narrativas visuales. Para esta investigación se ha trabajado con dos roles diferentes del investigador; arteterapeuta y creadora. Es importante saber diferenciar el uno del otro y trabajar desde el que corresponde en cada momento. Ello permitirá que se enriquezcan y que haya conexiones diferenciables y compatibles entre ambos. El resultado de esta investigación ha servido para evidenciar como el proceso artístico, de un caso concreto, puede ayudar a comprender y profundizar en la intervención arteterapeutica y por lo tanto a comprender mejor el estado de ánimo de los niños, niñas padres y madres, promoviendo un cambio de foco atencional por parte de la arteterapeuta, más ajustado a la realidad de los pacientes.
[-]
|