Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Avila Forero, Juan | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-07-18T07:08:48Z | |
dc.date.available | 2017-07-18T07:08:48Z | |
dc.date.issued | 2016-10-27 | |
dc.identifier.isbn | 9788490484401 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/85336 | |
dc.description.abstract | [EN] The present work is part of the Doctoral Research in Design, Manufacturing and Industrial Projects Management of the Universitat Politécnica de Valencia (UPV) and is incorporated in the PhD project called ¨The implementation of digital design and manufacturing technologies in the teaching of anatomy¨. It is based on the experience as a thesis director in the Design Faculty of the University El Bosque in Bogotá (UEB). The project discussed thereafter aims to strengthen the skills of students in Industrial design. With a strong technological component, the project’s method relies on the elaboration of a design project,ersity El Bosque in Bog in order to deepen the knowledge of organic 3D modeling techniques and do strengthen the skills igital sculpture, taking advantage of the boom in digital manufacturing. Thlogical component, the e project focuses on strengthening the students’ communicative and inten project, in order to dractive skills with third parties, it particularly empowers the cognitiques and digital sculptuve abilities needed to work in an interdisciplinary environment. Here thuring. The project focuse study case concentrates on education in health sciences, specifically the tand interactive skillseaching and learning of anatomy in different disciplines. In the initial cognitive abilities nphase of the project, 3- dimensional physical teaching materials were selected to provide the pedagogical approach to Anatomy and Dental Morphology classes of the Faculty of Dentistry. Said materials constituted the starting point for further experiences and indeed it triggered the implementation of various similar projects with other departments at the UEB, all aiming to facilitate the experience of teaching - learning, guaranteeing students a theoretical and practical training through three-dimensional resources. The main feature of such training consists in a better comprehension of information, thanks to a direct and concrete interaction. This article seeks to illustrate the use given to digital design and manufacturing technology to expand the range of opportunities that could be transmitted to students in academia and such process could permeate non-traditional fields for future industrial designers, demystifying their profile solely as form-esthetics configurators toward eventually emerging as leading projects coordinators in a multidisciplinary field of work. 3D printers of fused deposition modeling (FDM) can create complex didactic models. The present paper will discuss the results of the first year and a half of work based on the academic results of design students under the direction of Professor Juan Sebastián Ávila, PhD student at the UPV. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] La dirección de trabajos de grado bajo la temática de diseño y fabricación digital en la Facultad de Diseño, Imagen y Comunicación de la Universidad El Bosque de Bogotá (UEB), tiene como objetivo consolidar las habilidades del oficio del diseñador industrial en formación, con un fuerte componente tecnológico, fortaleciendo sus habilidades de interacción y comunicación con terceros, aportando en su formación cognitiva y ejecución de proyectos de diseño interdisciplinarios con otros campos del conocimiento tradicionalmente no explorados, en este caso específico en la educación en ciencias de la salud, particularmente para los procesos de enseñanza - aprendizaje de anatomía en sus diferentes ámbitos y particularidades. Como temática experimental inicial se seleccionó el desarrollo de material didáctico físico tridimensional para aportar al enfoque educativo de las clases de anatomía y morfología dental de la Facultad de Odontología, que sirvió como escenario de experimentación y que desencadenó la puesta en marcha de diversos proyectos similares con diferentes departamentos en la Universidad, pretendiendo facilitar la experiencia de enseñanza-aprendizaje, garantizando a los estudiantes una formación teórico-práctica a través de herramientas y recursos tridimensionales -simuladores de la realidad-, teniendo como característica una mejor apropiación de la información, a partir de la interacción directa con el conocimiento. El presente artículo busca ejemplificar el uso que se le puede dar a las tecnologías de diseño y fabricación digital, para expandir el abanico de oportunidades que desde la academia se pueden transmitir a los estudiantes, y puedan comenzar a permear campos del conocimiento poco tradicionales para el oficio del diseñador industrial, desmitificando su perfil como solamente configurador de la forma, perfilándose como un articulador líder de proyectos en un ámbito de trabajo multidisciplinar. Por medio de la planificación de un proyecto de diseño, profundizando el conocimiento en técnicas de modelado orgánico y escultura digital, y aprovechando el boom de la fabricación digital. Con impresoras de modelado por deposición fundida (FDM) se pueden crear modelos didácticos complejos. Desde la dirección de trabajos de grado, con la temática de diseño y fabricación digital y como estrategia para alimentar los resultados de la Investigación Doctoral en Diseño, Fabricación y Gestión de Proyectos Industriales de la Universitát Politécnica de Valencia (UPV), denominada ¨Implementación de tecnologías de diseño y fabricación digital aplicadas en la enseñanza de Anatomía. Caso Estudio: Universidad El Bosque de Bogotá - Colombia¨, se presentan los resultados del primer año y medio de trabajo teniendo como base algunos resultados de trabajos de fin de carrera de los estudiantes bajo la dirección del profesor Juan Sebastián Ávila, doctorando de la UPV. | es_ES |
dc.format.extent | 16 | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Editorial Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Systems&design:beyond processes and thinking | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Diseño | es_ES |
dc.subject | Anatomía | es_ES |
dc.subject | Enseñanza | es_ES |
dc.subject | Impresion 3D | es_ES |
dc.subject | Interdisciplinariedad | es_ES |
dc.subject | Design | es_ES |
dc.subject | Anatomy | es_ES |
dc.subject | Teaching | es_ES |
dc.subject | 3D print | es_ES |
dc.subject | Interdisciplinary | es_ES |
dc.title | Diseño de material didáctico para la enseñanza de anatomía | es_ES |
dc.title.alternative | Design of training materials for teaching anatomy. | es_ES |
dc.type | Capítulo de libro | es_ES |
dc.type | Comunicación en congreso | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/IFDP.2015.2955 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Avila Forero, J. (2016). Diseño de material didáctico para la enseñanza de anatomía. En Systems&design:beyond processes and thinking. Editorial Universitat Politècnica de València. 1015-1030. https://doi.org/10.4995/IFDP.2015.2955 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OCS | es_ES |
dc.relation.conferencename | Systems & Design: Beyond Processes and Thinking | es_ES |
dc.relation.conferencedate | June 22-24,2016 | es_ES |
dc.relation.conferenceplace | Valencia, Spain | es_ES |
dc.relation.publisherversion | http://ocs.editorial.upv.es/index.php/IFDP/IFDP/paper/view/2955 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 1015 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 1030 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.relation.pasarela | OCS\2955 | es_ES |