Resumen:
|
[EN] The present work is part of the Doctoral Research in Design, Manufacturing and Industrial
Projects Management of the Universitat Politécnica de Valencia (UPV) and is incorporated
in the PhD project called ¨The ...[+]
[EN] The present work is part of the Doctoral Research in Design, Manufacturing and Industrial
Projects Management of the Universitat Politécnica de Valencia (UPV) and is incorporated
in the PhD project called ¨The implementation of digital design and manufacturing
technologies in the teaching of anatomy¨. It is based on the experience as a thesis director
in the Design Faculty of the University El Bosque in Bogotá (UEB). The project discussed
thereafter aims to strengthen the skills of students in Industrial design. With a strong
technological component, the project’s method relies on the elaboration of a design
project,ersity El Bosque in Bog in order to deepen the knowledge of organic 3D modeling
techniques and do strengthen the skills igital sculpture, taking advantage of the boom in
digital manufacturing. Thlogical component, the e project focuses on strengthening the
students’ communicative and inten project, in order to dractive skills with third parties, it
particularly empowers the cognitiques and digital sculptuve abilities needed to work in an
interdisciplinary environment. Here thuring. The project focuse study case concentrates on
education in health sciences, specifically the tand interactive skillseaching and learning of
anatomy in different disciplines. In the initial cognitive abilities nphase of the project, 3-
dimensional physical teaching materials were selected to provide the pedagogical
approach to Anatomy and Dental Morphology classes of the Faculty of Dentistry.
Said materials constituted the starting point for further experiences and indeed it triggered
the implementation of various similar projects with other departments at the UEB, all
aiming to facilitate the experience of teaching - learning, guaranteeing students a
theoretical and practical training through three-dimensional resources. The main feature
of such training consists in a better comprehension of information, thanks to a direct and
concrete interaction. This article seeks to illustrate the use given to digital design and
manufacturing technology to expand the range of opportunities that could be transmitted to
students in academia and such process could permeate non-traditional fields for future
industrial designers, demystifying their profile solely as form-esthetics configurators
toward eventually emerging as leading projects coordinators in a multidisciplinary field of
work. 3D printers of fused deposition modeling (FDM) can create complex didactic models.
The present paper will discuss the results of the first year and a half of work based on the
academic results of design students under the direction of Professor Juan Sebastián Ávila,
PhD student at the UPV.
[-]
[ES] La dirección de trabajos de grado bajo la temática de diseño y fabricación digital en la
Facultad de Diseño, Imagen y Comunicación de la Universidad El Bosque de Bogotá
(UEB), tiene como objetivo consolidar las ...[+]
[ES] La dirección de trabajos de grado bajo la temática de diseño y fabricación digital en la
Facultad de Diseño, Imagen y Comunicación de la Universidad El Bosque de Bogotá
(UEB), tiene como objetivo consolidar las habilidades del oficio del diseñador industrial
en formación, con un fuerte componente tecnológico, fortaleciendo sus habilidades de
interacción y comunicación con terceros, aportando en su formación cognitiva y ejecución
de proyectos de diseño interdisciplinarios con otros campos del conocimiento
tradicionalmente no explorados, en este caso específico en la educación en ciencias de la
salud, particularmente para los procesos de enseñanza - aprendizaje de anatomía en sus
diferentes ámbitos y particularidades. Como temática experimental inicial se seleccionó el
desarrollo de material didáctico físico tridimensional para aportar al enfoque educativo de
las clases de anatomía y morfología dental de la Facultad de Odontología, que sirvió como
escenario de experimentación y que desencadenó la puesta en marcha de diversos
proyectos similares con diferentes departamentos en la Universidad, pretendiendo facilitar
la experiencia de enseñanza-aprendizaje, garantizando a los estudiantes una formación
teórico-práctica a través de herramientas y recursos tridimensionales -simuladores de la
realidad-, teniendo como característica una mejor apropiación de la información, a partir
de la interacción directa con el conocimiento. El presente artículo busca ejemplificar el
uso que se le puede dar a las tecnologías de diseño y fabricación digital, para expandir el
abanico de oportunidades que desde la academia se pueden transmitir a los estudiantes, y
puedan comenzar a permear campos del conocimiento poco tradicionales para el oficio del
diseñador industrial, desmitificando su perfil como solamente configurador de la forma,
perfilándose como un articulador líder de proyectos en un ámbito de trabajo
multidisciplinar. Por medio de la planificación de un proyecto de diseño, profundizando el
conocimiento en técnicas de modelado orgánico y escultura digital, y aprovechando el
boom de la fabricación digital. Con impresoras de modelado por deposición fundida
(FDM) se pueden crear modelos didácticos complejos. Desde la dirección de trabajos de
grado, con la temática de diseño y fabricación digital y como estrategia para alimentar los
resultados de la Investigación Doctoral en Diseño, Fabricación y Gestión de Proyectos
Industriales de la Universitát Politécnica de Valencia (UPV), denominada
¨Implementación de tecnologías de diseño y fabricación digital aplicadas en la enseñanza
de Anatomía. Caso Estudio: Universidad El Bosque de Bogotá - Colombia¨, se presentan
los resultados del primer año y medio de trabajo teniendo como base algunos resultados de
trabajos de fin de carrera de los estudiantes bajo la dirección del profesor Juan Sebastián
Ávila, doctorando de la UPV.
[-]
|