Resumen:
|
[EN] Let’s go back to the 40’s, North America, record players, Jazz… illustration.
An album cover’s analysis, the cover’s art in vinyl format. Such designs
were part of the object itself, turning it into an open canvas ...[+]
[EN] Let’s go back to the 40’s, North America, record players, Jazz… illustration.
An album cover’s analysis, the cover’s art in vinyl format. Such designs
were part of the object itself, turning it into an open canvas for the creativity
of designers and artists. There are some aspects in this subject that are
well linked to the world of illustration; from the object’s packaging, whose
format and characteristics suffered changes according to sociocultural and
technological needs, to the generated images, in which we can focus in
some aspects like the processes and the techniques used, the typography
or the final arts. Traveling back in time, we discover how the image had
greater impact on the musical context during the 40’s and 50’s, leading
to some new stylistic forms and to a wide iconography generated for the
most part by the work of the artist. In conclusion, we could consider this
period as the starting point for the illustration of covers, with outstanding
names like Alex Steinweiss, Jim Flora or David Stone Martin heading a
long list of artists whose mission was based on illustrating Swing, Jazz and
those new ways of making music that stirred up Northamerican’s culture
from the old New Orleans.
[-]
[ES] Viajemos a los años cuarenta, Norteamérica, tocadiscos, Jazz…ilustración.
Un análisis del cover del disco, el arte de la portada en el formato
vinilo. Tales diseños resultaron formar parte del objeto mismo, ...[+]
[ES] Viajemos a los años cuarenta, Norteamérica, tocadiscos, Jazz…ilustración.
Un análisis del cover del disco, el arte de la portada en el formato
vinilo. Tales diseños resultaron formar parte del objeto mismo, convirtiéndose
éste en un lienzo abierto a la creatividad de diseñadores y
artistas plásticos de diversas índoles.
Encontramos en el tema numerosos aspectos bien ligados al Universo
de la ilustración; desde el packaging del objeto en sí, cuyo formato y
características fue sufriendo variaciones acorde a necesidades socioculturales
y tecnológicas; hasta las propias imágenes generadas. Buceando
por el tiempo, comprobamos cómo fue en las décadas de los años
cuarenta y cincuenta donde mayor repercusión tuvo la imagen ilustrada
en el contexto musical, dando lugar a nuevas formas estilísticas y una
amplia iconografía generada en su mayoría por la labor del dibujante.
En definitiva, podríamos considerar tal etapa el punto de partida de
la aplicación de la ilustración al disco, con nombres clave como Alex
Steinweiss, Jim Flora o David Stone Martin, encabezando una larga
lista de artistas cuya misión se basó en ilustrar el Swing, el Jazz y
aquellas nuevas formas de hacer música que agitaron la cultura norteamericana
desde la vieja Nueva Orleans.
[-]
|