- -

MOOC y el aprendizaje de una lengua extranjera: ¿Back to the future?

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

  • Estadisticas de Uso

MOOC y el aprendizaje de una lengua extranjera: ¿Back to the future?

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Varela Salinas, María José es_ES
dc.contributor.author Burbat, Ruth es_ES
dc.date.accessioned 2017-07-28T07:22:47Z
dc.date.available 2017-07-28T07:22:47Z
dc.date.issued 2017-07-11
dc.identifier.issn 1886-2438
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/85920
dc.description.abstract [EN] The MOOC offer is growing exponentially, little by little also in the field of foreign language acquisition. Due to the characteristics of MOOC as a way of teaching and learning that addresses a potentially unlimited audience, its methodology is subject to these particularities, which necessarily influences the achievement of competencies in communication skills such as speaking and writing as well as listening and reading comprehension. Our contribution deals with these limits of MOOC and raises the question, to what extent the related methodology is a step backwards towards essentially formal approaches already surpassed in foreign language teaching. es_ES
dc.description.abstract [ES] Cada vez se ofertan más MOOC, y poco a poco también en el campo de las lenguas extranjeras. Debido a las características de los MOOC como una forma de enseñanza-aprendizaje que se dirige a un público potencialmente ilimitado, su metodología está sujeta a dichas particularidades, que necesariamente influyen en la consecución de las competencias en las destrezas comunicativas como la expresión oral y escrita y la comprensión oral y lectora. Nuestra contribución versa sobre estos límites de los MOOC y plantea la duda de hasta qué punto la metodología relacionada constituye un paso atrás hacia enfoques fundamentalmente formales ya superados en el campo de las lenguas extranjeras es_ES
dc.description.sponsorship Este trabajo fue realizado en el marco del proyecto de innovación educativa PIE15-65 Contenidos audiovisuales accesibles para la docencia y el autoaprendizaje de la Universidad de Málaga
dc.language Español es_ES
dc.publisher Editorial Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Aprendizaje de lenguas es_ES
dc.subject MOOC es_ES
dc.subject Comunicación interactiva es_ES
dc.subject Evaluación peer to peer es_ES
dc.subject Language learning es_ES
dc.subject Interactive communication es_ES
dc.subject Peer to peer assessment es_ES
dc.title MOOC y el aprendizaje de una lengua extranjera: ¿Back to the future? es_ES
dc.title.alternative Foreign language learning with MOOC: Back to the future? es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2017-07-27T07:36:04Z
dc.identifier.doi 10.4995/rlyla.2017.6564
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/UMA//PIE15-65/
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Varela Salinas, MJ.; Burbat, R. (2017). MOOC y el aprendizaje de una lengua extranjera: ¿Back to the future?. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas. 12:151-159. https://doi.org/10.4995/rlyla.2017.6564 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/rlyla.2017.6564 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 151 es_ES
dc.description.upvformatpfin 159 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 12
dc.identifier.eissn 1886-6298
dc.contributor.funder Universidad de Málaga
dc.description.references Böschel, C. y Dusemund-Brackhahn, C. (2012). Ja genau! Deutsch als Fremdsprache. Berlin: Cornelsen. es_ES
dc.description.references Bredella, L. (2002). "Die Entwertung der Welt und der Sprache in der radikal-konstruktivistischen Fremdsprachendidaktik". Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2/13: 109-129. es_ES
dc.description.references Chiappe-Laverde, A., Hine, N., & Martínez-Silva, J. A. (2015). Literature and Practice: A Critical Review of MOOCs. Comunicar, 22(44), 09-18. doi:10.3916/c44-2015-01 es_ES
dc.description.references Coetzee, D., Fox, A., Hearst, M. A. y Hartmann, B. (2014). Should your MOOC forum use a reputation system? Proceedings of the 17th ACM conference on Computer supported cooperative work & social computing (CSCW '14). ACM, New York, NY, USA, 1176-1187. https://doi.org/10.1145/2531602.2531657 es_ES
dc.description.references Funk, H. y Kuhn, C. (2013). Studio 21 Das Deutschbuch. Berlin: Cornelsen. es_ES
dc.description.references Guo, P. J., Kim, J., & Rubin, R. (2014). How video production affects student engagement. Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference - L@S ’14. doi:10.1145/2556325.2566239 es_ES
dc.description.references Krumm, H. J. (1997). Der Erwerb und die Vermittlung von Fremdsprachen. En F. E. Weinert (ed.). Psychologie des Unterrichts und der Schule (3), 503-534. Göttingen: Hogrefe. es_ES
dc.description.references Marauri Martínez de Rituerto, P. M. (2014). "La figura de los facilitadores en los Cursos Online Masivos y Abiertos (COMA / MOOC): nuevo rol profesional para los entornos educativos en abierto". RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17/1: 35-67. es_ES
dc.description.references Martin, F. G. (2012). Will massive open online courses change how we teach? Communications of the ACM, 55(8), 26. doi:10.1145/2240236.2240246 es_ES
dc.description.references Rheingold, H. (1993). The virtual community. Addison-Wesley. Reading, USA. es_ES
dc.description.references Sander, I., Braun, B., Doubek, M., Fügert, N. y Vitale, R. (2012). DaF kompakt A1 - B1. Stuttgart: Klett. es_ES
dc.description.references Stephens-Martinez, K., Hearst, M. A., & Fox, A. (2014). Monitoring MOOCs. Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference - L@S ’14. doi:10.1145/2556325.2566246 es_ES
dc.description.references Torres Mancera, D. y Gago Salda-a, D. (2014). "Los MOOC y su papel en la creación de comunidades de aprendizaje y participación". RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17/1: 13-34. es_ES
dc.description.references Wolff, D. (2002). "Fremdsprachenlernen als Konstruktion". Babylonia, 4: 7-14. es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record