dc.contributor.author |
Varela Salinas, María José
|
es_ES |
dc.contributor.author |
Burbat, Ruth
|
es_ES |
dc.date.accessioned |
2017-07-28T07:22:47Z |
|
dc.date.available |
2017-07-28T07:22:47Z |
|
dc.date.issued |
2017-07-11 |
|
dc.identifier.issn |
1886-2438 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10251/85920 |
|
dc.description.abstract |
[EN] The MOOC offer is growing exponentially, little by little also in the field of foreign language acquisition. Due to the characteristics of MOOC as a way of teaching and learning that addresses a potentially unlimited audience, its methodology is subject to these particularities, which necessarily influences the achievement of competencies in communication skills such as speaking and writing as well as listening and reading comprehension. Our contribution deals with these limits of MOOC and raises the question, to what extent the related methodology is a step backwards towards essentially formal approaches already surpassed in foreign language teaching. |
es_ES |
dc.description.abstract |
[ES] Cada vez se ofertan más MOOC, y poco a poco también en el campo de las lenguas extranjeras. Debido a las características de los MOOC como una forma de enseñanza-aprendizaje que se dirige a un público potencialmente ilimitado, su metodología está sujeta a dichas particularidades, que necesariamente influyen en la consecución de las competencias en las destrezas comunicativas como la expresión oral y escrita y la comprensión oral y lectora. Nuestra contribución versa sobre estos límites de los MOOC y plantea la duda de hasta qué punto la metodología relacionada constituye un paso atrás hacia enfoques fundamentalmente formales ya superados en el campo de las lenguas extranjeras |
es_ES |
dc.description.sponsorship |
Este trabajo fue realizado en el marco del proyecto de innovación educativa PIE15-65 Contenidos audiovisuales accesibles para la docencia y el autoaprendizaje de la Universidad de Málaga |
|
dc.language |
Español |
es_ES |
dc.publisher |
Editorial Universitat Politècnica de València |
|
dc.relation.ispartof |
Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas |
|
dc.rights |
Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) |
es_ES |
dc.subject |
Aprendizaje de lenguas |
es_ES |
dc.subject |
MOOC |
es_ES |
dc.subject |
Comunicación interactiva |
es_ES |
dc.subject |
Evaluación peer to peer |
es_ES |
dc.subject |
Language learning |
es_ES |
dc.subject |
Interactive communication |
es_ES |
dc.subject |
Peer to peer assessment |
es_ES |
dc.title |
MOOC y el aprendizaje de una lengua extranjera: ¿Back to the future? |
es_ES |
dc.title.alternative |
Foreign language learning with MOOC: Back to the future? |
es_ES |
dc.type |
Artículo |
es_ES |
dc.date.updated |
2017-07-27T07:36:04Z |
|
dc.identifier.doi |
10.4995/rlyla.2017.6564 |
|
dc.relation.projectID |
info:eu-repo/grantAgreement/UMA//PIE15-65/ |
|
dc.rights.accessRights |
Abierto |
es_ES |
dc.description.bibliographicCitation |
Varela Salinas, MJ.; Burbat, R. (2017). MOOC y el aprendizaje de una lengua extranjera: ¿Back to the future?. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas. 12:151-159. https://doi.org/10.4995/rlyla.2017.6564 |
es_ES |
dc.description.accrualMethod |
SWORD |
es_ES |
dc.relation.publisherversion |
https://doi.org/10.4995/rlyla.2017.6564 |
es_ES |
dc.description.upvformatpinicio |
151 |
es_ES |
dc.description.upvformatpfin |
159 |
es_ES |
dc.type.version |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
es_ES |
dc.description.volume |
12 |
|
dc.identifier.eissn |
1886-6298 |
|
dc.contributor.funder |
Universidad de Málaga |
|
dc.description.references |
Böschel, C. y Dusemund-Brackhahn, C. (2012). Ja genau! Deutsch als Fremdsprache. Berlin: Cornelsen. |
es_ES |
dc.description.references |
Bredella, L. (2002). "Die Entwertung der Welt und der Sprache in der radikal-konstruktivistischen Fremdsprachendidaktik". Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2/13: 109-129. |
es_ES |
dc.description.references |
Chiappe-Laverde, A., Hine, N., & Martínez-Silva, J. A. (2015). Literature and Practice: A Critical Review of MOOCs. Comunicar, 22(44), 09-18. doi:10.3916/c44-2015-01 |
es_ES |
dc.description.references |
Coetzee, D., Fox, A., Hearst, M. A. y Hartmann, B. (2014). Should your MOOC forum use a reputation system? Proceedings of the 17th ACM conference on Computer supported cooperative work & social computing (CSCW '14). ACM, New York, NY, USA, 1176-1187. https://doi.org/10.1145/2531602.2531657 |
es_ES |
dc.description.references |
Funk, H. y Kuhn, C. (2013). Studio 21 Das Deutschbuch. Berlin: Cornelsen. |
es_ES |
dc.description.references |
Guo, P. J., Kim, J., & Rubin, R. (2014). How video production affects student engagement. Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference - L@S ’14. doi:10.1145/2556325.2566239 |
es_ES |
dc.description.references |
Krumm, H. J. (1997). Der Erwerb und die Vermittlung von Fremdsprachen. En F. E. Weinert (ed.). Psychologie des Unterrichts und der Schule (3), 503-534. Göttingen: Hogrefe. |
es_ES |
dc.description.references |
Marauri Martínez de Rituerto, P. M. (2014). "La figura de los facilitadores en los Cursos Online Masivos y Abiertos (COMA / MOOC): nuevo rol profesional para los entornos educativos en abierto". RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17/1: 35-67. |
es_ES |
dc.description.references |
Martin, F. G. (2012). Will massive open online courses change how we teach? Communications of the ACM, 55(8), 26. doi:10.1145/2240236.2240246 |
es_ES |
dc.description.references |
Rheingold, H. (1993). The virtual community. Addison-Wesley. Reading, USA. |
es_ES |
dc.description.references |
Sander, I., Braun, B., Doubek, M., Fügert, N. y Vitale, R. (2012). DaF kompakt A1 - B1. Stuttgart: Klett. |
es_ES |
dc.description.references |
Stephens-Martinez, K., Hearst, M. A., & Fox, A. (2014). Monitoring MOOCs. Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference - L@S ’14. doi:10.1145/2556325.2566246 |
es_ES |
dc.description.references |
Torres Mancera, D. y Gago Salda-a, D. (2014). "Los MOOC y su papel en la creación de comunidades de aprendizaje y participación". RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17/1: 13-34. |
es_ES |
dc.description.references |
Wolff, D. (2002). "Fremdsprachenlernen als Konstruktion". Babylonia, 4: 7-14. |
es_ES |