Resumen:
|
[EN] Throughout his life Le Corbusier was inspired by Mediterranean traditions. In order to discover Spanish
architecture and landscape, he went on numerous of car and train trips throughout its territory. During his visit ...[+]
[EN] Throughout his life Le Corbusier was inspired by Mediterranean traditions. In order to discover Spanish
architecture and landscape, he went on numerous of car and train trips throughout its territory. During his visit to Barcelona
in 1928 he discovered the craftsmanship of thin-tile Catalan vaults. This was a period in his career in which he began to be
interested in traditional building methods and materials. Le Corbusier looked at Catalan vaults as a very flexible formal
system versus its simplicity of means. He showed the influence of his travels around the Mediterranean, particularly when he
travelled to Barcelona and his relationship with many Spanish architects, in a large number of residential projects built
between the 20s and the 50s. He managed to define the project expressivity through the repetition of an unique architectural
element, the vault on a grid system, and the use of different materials such as brick, glass and concrete. After several years
studying these elements he was able to adapt the Catalan vault system to innovative reinforced concrete structural solutions,
showing a great formal and temporary autonomy compared to the rest of his projects while combining tradition and
modernity in a unique work
[-]
[ES] : Le Corbusier durante gran parte de su vida busca volver la vista hacia las tradiciones mediterráneas. Con el fin
de desvelar la arquitectura y el paisaje españoles, realiza un gran número de viajes en tren y coche ...[+]
[ES] : Le Corbusier durante gran parte de su vida busca volver la vista hacia las tradiciones mediterráneas. Con el fin
de desvelar la arquitectura y el paisaje españoles, realiza un gran número de viajes en tren y coche a lo largo de su territorio
y será durante su visita a Barcelona en 1928 cuando nace su interés por la técnica de la bóveda catalana. Es una época de
su carrera en la que empieza a interesarse por métodos de construcción y materiales tradicionales. Para el arquitecto la
bóveda catalana es un sistema con grandes posibilidades formales y una gran flexibilidad frente a su sencillez de medios. Le
Corbusier muestra la influencia de sus viajes por el Mediterráneo, en especial de su viaje a Barcelona, y de su relación con
varios arquitectos españoles en una gran cantidad de obras residenciales realizadas entre los años 20 y 50. Consiguió definir
la expresividad del proyecto a través de la repetición de un único elemento arquitectónico, el sistema abovedado sobre una
retícula, y de la utilización de diversos materiales como el ladrillo, vidrio y hormigón. Tras años de estudios de estos
elementos el arquitecto adapta la bóveda catalana a las innovaciones estructurales del hormigón armado, demostrando una
gran autonomía formal y temporal respecto al resto de sus proyectos y consiguiendo aunar tradición y modernidad en una
única obra.
[-]
|