Resumen:
|
[EN] By several methods, this work analyzes the project for the mausoleum with two tombs for the former military
president Carlos Delgado Chalbaud and his father. The unrealized commission was the only work that could ...[+]
[EN] By several methods, this work analyzes the project for the mausoleum with two tombs for the former military
president Carlos Delgado Chalbaud and his father. The unrealized commission was the only work that could have built in
Caracas, Venezuela. Le Corbusier archive this project categorized as a “Monument” and in his career, it was only preceded
by another funerary project dedicated to Mariscal F. Foch located in Porte Maillot in Paris, France. Only there was another
funeral project: his own grave at Cap Martin. This makes this virtually unknown project in Caracas, a singular case framed
within the funeral and religious categories. The proposed reconstruction is based on the preserved documentation, historical
analysis of various documentary sources, the use of classical perspective and digital tools to provide clarifications and
progress on previous studies. Parallel, comparisons with similar previous and subsequent formal proposals frames the object
of study in its entire legacy. The pyramid illustrates the relationship between man and nature “the game played by the man
with the cosmic elements”, in a period in which his purist rationalism opens to a more expressive performances in form. In
the background of this research lays an interest in understanding the design process of Le Corbusier and his idea of
architecture around the 50’s, while a virtually erased project is restored.
[-]
[ES] Este trabajo analiza, por diversos medios, el proyecto de la capilla mortuoria con dos tumbas para el expresidente
militar Carlos Delgado-Chalbaud y su padre. El encargo, no realizado, fue el único que, tras varias ...[+]
[ES] Este trabajo analiza, por diversos medios, el proyecto de la capilla mortuoria con dos tumbas para el expresidente
militar Carlos Delgado-Chalbaud y su padre. El encargo, no realizado, fue el único que, tras varias tentativas,
pudo ejecutarse en Caracas, Venezuela. Le Corbusier archivó este proyecto como un “Monument”, y dentro de su trayectoria
solo estuvo precedido por otro de carácter funerario dedicado al Mariscal F. Foch en la Porte Maillot de París y,
posteriormente, diseñará su propia tumba en Cap Martin. Esto convierte al proyecto de Caracas, prácticamente
desconocido, en un caso singular dentro de las tipologías funeraria y religiosa. La reconstrucción planteada se sustenta en la
documentación conservada, el análisis histórico de las fuentes documentales, el empleo de la perspectiva clásica y las
herramientas digitales para aportar precisiones y avances sobre estudios previos. En paralelo, la comparación con
propuestas formales similares, enmarca el objeto de estudio dentro del legado del arquitecto. La pirámide ejemplifica la
relación entre hombre y naturaleza, el “juego jugado por el hombre con los elementos cósmicos”, el papel de la forma, y de
las trazas reguladoras en un período en el que su racionalismo purista se abre a interpretaciones más expresivas de la
forma. En el fondo de esta investigación subyace el interés por comprender el proceso proyectual de Le Corbusier y su idea
de arquitectura en torno a los años 50, al tiempo que se reconstruye un proyecto prácticamente borrado.
[-]
|