Resumen:
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[EN] In Les trois établissements humains (1945) Le Corbusier, with the ASCORAL group, describes the Green Factory
as an industrial establishment organised according to « a biology of circulation, a composition of buildings ...[+]
[EN] In Les trois établissements humains (1945) Le Corbusier, with the ASCORAL group, describes the Green Factory
as an industrial establishment organised according to « a biology of circulation, a composition of buildings and efficiency »,
that « newly reintroduces natural conditions around the workplace ». These are important words that highlight some
crucial themes of the social thought of the XX century on which Le Corbusier had reflected a long time in order to create new
architectural and urban solutions. The article traces and summarises these particular aspects of the architect's thought
process through the different urban models of his studies, to then dwell especially on the idea of the Green Factory and the
“linear industrial city ”, applied to the project for the arms factory in Aubusson (1940). Here trees, landscape, circulation
and spaces give work a different and alternative meaning that is very distant to the mechanical rhythms of the production
line. This concept is nurtured by cultural and architectural references, amongst which figures that of the trade unionist and
factory worker Hyacinthe Dubreuil. Le Corbusier translates Dubreuil's thought in a project for a factory that wishes to
conciliate functional machinism with nature, by using "organic" compositive solutions and relationships rather than
mechanical ones.
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[ES] : En Les trois établissements humains (1945) Le Corbusier, junto con el grupo ASCORAL, describe la fábrica verde
como un establecimiento industrial organizado según “una biología de las circulaciones, de la composición ...[+]
[ES] : En Les trois établissements humains (1945) Le Corbusier, junto con el grupo ASCORAL, describe la fábrica verde
como un establecimiento industrial organizado según “una biología de las circulaciones, de la composición de los edificios y
de la eficiencia”, que “reinstala de nuevo las condiciones de la naturaleza alrededor del trabajo”. Son palabras
importantes, que destacan algunos de los temas cruciales del pensamiento social de principios del siglo XX y sobre los
cuales Le Corbusier reflexionó para crear nuevas soluciones arquitectónicas y urbanísticas. El artículo recorre
sintéticamente estos aspectos del pensamiento de Le Corbusier a través de sus diferentes modelos urbanos, para detenerse en
particular sobre la idea de Fábrica verde de la Ciudad lineal industrial, puesta en práctica en el proyecto de la fábrica de
armas en Aubusson (1940), donde el verde, el paisaje, la circulación y los espacios están pensados con una idea de
funcionamiento alternativa a la organización del trabajo, alejada de los ritmos mecánicos de la cadena de montaje. Esta
concepción es alimentada por referencias culturales y arquitectónicas, entre las cuales figura el pensamiento del sindicalista
obrero Hyacinthe Dubreuil, que Le Corbusier traduce en un proyecto para una fábrica que quiere conciliar el maquinismo
funcional con la naturaleza a través de soluciones y relaciones compositivas “orgánicas” más que mecánicas
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