Resumen:
|
[EN] The recent academic interest in the surrealist movement is a far-reaching review, having widened the scope of
analysis with evident multidisciplinary ambition. Its strategic relationship with other disciplines, the ...[+]
[EN] The recent academic interest in the surrealist movement is a far-reaching review, having widened the scope of
analysis with evident multidisciplinary ambition. Its strategic relationship with other disciplines, the imposture of their urban
drifts as social and ethnographic practices, the deepening on the manipulation techniques of photography and writing, the
naturalization of fragmentation associated with montage and, finally, the review of the imprecise nature of the Surrealist
object in its different versions (objet trouvé, objet à réaction poétique, objet-type, ready-made, etc.) and its seminal role in the
contemporary facilitate an open and complex research scenario.
A scenario within which the work of Le Corbusier is perceived in a new perspective.
Le Corbusier adopted techniques related to surrealism, such as photography, montage, automatism and the calligram, in
order to expand as well as undermine the meaning of canonical paradigms associated to productive and technological
rationality, in particular those related to the domestic milieu. The use of such display of discursive instruments facilitated the
contamination of his editorial and architectural work with the destabilizing and conflicting strategies that characterize the
Movement.
[-]
[ES] El reciente interés académico en el Movimiento surrealista constituye una revisión de largo alcance, habiéndose
ampliado el campo de análisis con evidente ambición multidisciplinar. Su estratégica relación con otras ...[+]
[ES] El reciente interés académico en el Movimiento surrealista constituye una revisión de largo alcance, habiéndose
ampliado el campo de análisis con evidente ambición multidisciplinar. Su estratégica relación con otras disciplinas, la
impostación de sus derivas urbanas como prácticas sociales y etnográficas, la profundización en las técnicas de
manipulación de la fotografía y la escritura, la naturalización de la fragmentación asociada al montaje y, finalmente, la
revisión de la imprecisa naturaleza del objeto surrealista en sus distintas versiones (objet trouvé, objet à réaction poétique,
objet-type, ready-made, etc.) y su función seminal en lo contemporáneo, facilitan un escenario de investigación complejo y
abierto.
Un escenario en el que la obra de Le Corbusier se dibuja en una nueva perspectiva.
Le Corbusier adoptó técnicas afines al surrealismo, como la fotografía, el montaje y el caligrama, con el objeto de ampliar
el significado de los paradigmas asociados a la racionalidad productiva y tecnológica, en particular los que construyen el
espacio doméstico. El uso tales medios discursivos y de divulgación asociados con el surrealismo facilitó la contaminación
de su discurso con las estrategias desestabilizadoras y conflictivas características del Movimiento
[-]
|