Resumen:
|
[EN] Charles Lasnon, "mouleur",represents the coexistence between the Arts and Crafts and the new rendering
techniques related to photography that took place in the first quarter of the twentieth century. Commissioned by ...[+]
[EN] Charles Lasnon, "mouleur",represents the coexistence between the Arts and Crafts and the new rendering
techniques related to photography that took place in the first quarter of the twentieth century. Commissioned by Le
Corbusier, Lasnon made in those years several models that represent his new proposals at a domestic and urban scale. That
was the first approach to a three-dimensional expression of his theories –the scale models of 1:20 from "Salon d'Automne" in
1922 and 1923, which were halfway between objet-types and avant-garde sculptures, and the theories of "L'Urbanisme à
trois dimensions" from Plan Obus and Nemours.
The scale-models of "Villas" were established as “aesthetic and architectural manifestos”. They were used to test theoretical
and plastic principles, formulated before the idea of construction. These tests resulted in "transfers" between plaster-craft
scale models and the architecture to be built. Additionally, the links between Lasnon and the “Service Geographique de
l’Armée” enabled him to be familiar with new techniques to represent landscape. Thus, Lasnon made the Carte-Reliefs
d'Argel at the same time as Le Corbusier made the models for the urban proposals in Alger. These models not only guarantee
the geometrical accuracy of his proposals, but also capture an original landscape whose topography is modeled as if it was a
plastic craftwork. Utopias seeking an imaginary place on a plaster slice
[-]
[ES] El “mouleur” Charles Lasnon representa la convivencia que durante el primer tercio del siglo XX se dará entre
las Artes y Oficios y las nuevas técnicas de representación vinculadas a la fotografía. Lasnon realizará ...[+]
[ES] El “mouleur” Charles Lasnon representa la convivencia que durante el primer tercio del siglo XX se dará entre
las Artes y Oficios y las nuevas técnicas de representación vinculadas a la fotografía. Lasnon realizará para Le Corbusier
una serie de maquetas que presentarán sus propuestas a escala doméstica y urbana, primera aproximación a una expresión
tridimensional de sus teorías: los modelos 1:20 de los Salones de Otoño en 1922 y 1923, a camino entre el objet-type y la
escultura de vanguardia, y las del “Urbanisme á trois dimensions” del Plan Obus y Nemours.
Las maquetas de las Villas se establecerán como “manifiestos estéticos y arquitectónicos”. En ellas se ensayarán principios
teóricos plásticos, previos incluso a una idea de construcción, indagaciones que abren la puerta a transferencias entre la
representación a escala realizada en yeso y la arquitectura a realizar. Por otra parte, la vinculación de Lasnon con el
Service Geographique de l’Armée le familiarizará con las nuevas técnicas de representación del territorio. Así, realizará los
Carte-Relief de Argel coetáneamente a la ejecución de las maquetas de las propuestas urbanas argelinas de Le Corbusier,
garantes no sólo del rigor geométrico de sus postulados: quedan en ellas registradas el paisaje original, cuya topografía se
modela y manipula como si de un trabajo plástico se tratara. Utopías en busca de un lugar imaginado sobre un trozo de
yeso.
[-]
|