Resumen:
|
[EN] Pedro Vieira de Almeida (Lisbon, 1933 – Matosinhos, 2011) is one of the most prominent critics and theorists of
architecture in the second half of the 20th century in Portugal. In 1963, he presented at the Oporto ...[+]
[EN] Pedro Vieira de Almeida (Lisbon, 1933 – Matosinhos, 2011) is one of the most prominent critics and theorists of
architecture in the second half of the 20th century in Portugal. In 1963, he presented at the Oporto School of Fine Arts a
thesis entitled “Essay on architectural space”, clearly influenced by the thoughts of Bruno Zevi. Until the Carnation
Revolution (1974), he will combine his professional practice as an architect with an intense critical activity, developed
mainly in newspapers and cultural magazines. Since his early work, a remarkable ability to use innovative concepts in the
critical analysis of buildings have been put forth, with major consequences in his historiographical studies, developed
throughout his life through publications or retrospective exhibitions on key architects. The following paper proposes a
reflection on the legacy of Le Corbusier based on Vieira de Almeida’s theoretical work, linking some texts written between
1965 and 1970 with his research carried out in his last years of life. This diachronic study highlights the central role of Le
Corbusier in Vieira de Almeida’s critical approach to rationalism, by means of notions as: “criticism as a basic condition of
creation”, poetic-symbolic and mythical aspects of architecture, or the more instrumental concept of “thickness”.
[-]
[ES] Pedro Vieira de Almeida (Lisboa, 1933 – Matosinhos, 2011) es uno de los más importantes críticos y teóricos de
la arquitectura en la segunda mitad del siglo XX en Portugal. En 1963, presenta en la Escuela de Bellas ...[+]
[ES] Pedro Vieira de Almeida (Lisboa, 1933 – Matosinhos, 2011) es uno de los más importantes críticos y teóricos de
la arquitectura en la segunda mitad del siglo XX en Portugal. En 1963, presenta en la Escuela de Bellas Artes de Oporto
una tesis titulada “Ensayo sobre el espacio de la arquitectura”, influida por el pensamiento de Bruno Zevi. Hasta la
Revolución de los Claveles (1974), va a compaginar su práctica profesional como arquitecto con una intensa actividad
crítica ejercida sobre todo en periódicos y revistas culturales. Desde sus primeros trabajos se evidencia una notable
capacidad de utilizar conceptos críticos innovadores en el análisis de obras de arquitectura, lo que será fundamental en sus
estudios historicos desarrollados a lo largo de su vida, dados a conocer en publicaciones y exposiciones retrospectivas sobre
arquitectos clave. Este ensayo propone una reflexión sobre el legado de Le Corbusier poniendo el aciento en algunos
artículos de Vieira de Almeida escritos entre 1965 y 1970, así como en la investigación que ha llevado a cabo en los últimos
años de su vida. Esta lectura diacrónica pone de relieve el papel central del maestro franco-suizo en la lectura crítica de
Vieira de Almeida del racionalismo, a través de las nociones por él manejadas: “estructura crítica como condición base de
la creación”, las vertientes poético-simbólica y mítica de la arquitectura o el concepto de carácter más instrumental de la
“espesura”.
[-]
|