Resumen:
|
[EN] Professional performance engineering is linked to the design, product and associated
processes, calculation and operation of machines, equipment, processes, structures,
among others, addressed from a logical concept ...[+]
[EN] Professional performance engineering is linked to the design, product and associated
processes, calculation and operation of machines, equipment, processes, structures,
among others, addressed from a logical concept based on the training given by the
mathematical and physical sciences . While his training base in these sciences has been
of perennial features and technological progress has made available tools to facilitate
their application in technological aspects, its proper use face challenges of new
knowledge allowed astonishing and rapid advances through its ethical application and
responsible associated with the design.
Design, beyond the use of enabling tools of this process needs revision in training in
engineering that allow transpose these limits, approaching it from the productivity and the environment associated with the product life-cycle management that today the postgraduate
It gives accessibility.
The interest of this work is to deepen the concept of training related to engineering
design, investigating the need for this change, a concept that embeds a new approach to
their curriculum that quantify and qualify.
[-]
[ES] El desempeño profesional en ingeniería está vinculado con el diseño, el producto y los procesos asociados, el cálculo y funcionamiento de máquinas, equipos, procesos, estructuras, entre otros, abordados desde una ...[+]
[ES] El desempeño profesional en ingeniería está vinculado con el diseño, el producto y los procesos asociados, el cálculo y funcionamiento de máquinas, equipos, procesos, estructuras, entre otros, abordados desde una concepción lógica basada en la formación dada por las ciencias matemáticas y físicas. Si bien su formación de base en estas ciencias ha sido de características perennes y la evolución técnica ha puesto a su disposición herramientas para facilitar su aplicación en aspectos tecnológicos, su adecuada utilización frente a desafíos de nuevos conocimientos permitió asombrosos y vertiginosos avances mediante su aplicación ética y responsable asociada al diseño. El diseño, más allá de la utilización de herramientas informáticas facilitadoras de este proceso, necesita una revisión en la formación en ingenierías que permitan trasponer estos límites, abordándolo desde la productividad y el medio ambiente asociado al ciclo de vida del producto que hoy el pos grado da accesibilidad. El interés de este trabajo es profundizar el concepto de formación ingenieril vinculada al diseño, investigando la necesidad de este cambio, en un concepto que lleve implícito un nuevo abordaje de sus diseños curriculares que lo cuantifiquen y cualifiquen.DOI: http://dx.doi.org/10.4995/IFDP.2016.4248
[-]
|